O
Funderar på att bygga ett fräsbord och fastnade för den här:
https://www.youtube.com/watch?v=2WD8VdX4LRw

När jag däremot tittar på färdiga produkter verkar det inte finnas några som kan luta. Är det för att jag inte är tillräckligt bra på att leta eller finns det någon uppenbar nackdel med att kunna luta sin fräs som jag inte förstått?
 
DennisCA har byggt en sån där så han har troligen en del att bidra med.

Det stora problemet är att i princip alla fräsar med den där sortens runda löstagbara motorenheter är byggda för att köras på amerikansk elektricitet. 110 volt 50 hz.
Har du tur kanske du kan hitta en av de där små generatorerna som amerikanska armeen slumpade bort efter invasionen i Tyskland eller en sån där liten 220-100 volts transformator som fanns att köpas på 50-talet men annars lär det bli så gott som omöjligt att köra en sån där fräsmotor i Sverige.
Att linda om en amerikansk motor till 230 volt kan gå men det är ingenting jag skulle ge mig på. Alla lindningar blir helt annorlunda dimensionerade och så gäller det att få perfekt balans i ankaret.

Det finns faktiskt en blå Bosch fräs som har sån där motor för 230 volt men den såldes bara några år och slutade tillverkas för flera år sedan. Kan gå att hitta begagnad.

Jag har själv alla tiders bästa fräslyft och bord som ligger i en lada i brist på lämplig fräsmotor.
 
Redigerat:
Rutlands har en 230 V (2,4 kW) rund fräsmotor som priset är nedsatt från £270 till £200 just nu. Om det nu är något att jubla över... men de finns i varje fall ;) Har ingen aning om det är något att hänga i julgranen, och man bör vara medveten om att 12 och 8 mm hylsor inte verkar finnas som originaltillbehör.

http://www.rutlands.co.uk/sp+xact-router-motor+RTX5003
 
O
Fast nu var inte frågan om fräsmotorn utan om lyftmekanismen och om det fanns någon nackdel med att kunna luta på den? Jag är mest intresserad av principen och tänkte inte bygga Mattias klumpiga och lite skrymmande träkonstruktion. Problemet med hans byggen är oftast att när det är delar som inte utsätts för belastning och inte behöver vara starka så blir de onödigt stora och klumpiga för att han inte kan tillverka dem mindre, lättare och smidigare i trä. Med en 3d-skrivare och en 5-axlars konstruktionsfräs har man helt andra möjligheter. Samma sak med delar där det krävs styrka och robusthet. Att tillverka dem i trä gör dem groteskt stora. Samma del svetsad, fräst eller svarvad i stål blir både mindre, tajtare och snyggare. Självklart även dyrare och kräver tillgång till verktyg och maskiner men för mig är det inget problem.

När det gäller motor finns det flera konsumentprodukter, t.ex: AEG MF-1400KE, Dewalt D26204K, Bosch GMF 1600CE, Makita RT0700C, osv. Alla har en cirkulär basenhet och är enkla at montera. Några kräver tyvärr lite extra arbete med elen men inget märkvärdigt. Problemet här är ju att de låter fördjävligt och att man egentligen vill ha en sån motor som heimlaga pratar om.

Jag tänker jag dock inte använda en konsumentprodukt utan siktar på en industriell borr-/fräs-spindel. I min Panto router har jag en billig kinaspindel, VFD och vattenpump som jag köpte på eBay. Kostade en bråkdel av vad spindeln i min kommersiella CNC-maskin kostar men funkar utmärkt. Köpte den egentligen för att bygga en egen liten CNC-maskin men det blev aldrig och av och jag byggde en Panto router istället.
 
Jag fick även slakta min då gamla lidlfräs för att det skulle passa i fräslyften. En Bosch GMF 1600 passar där men kräver elektronikjobb för att få det att funka. I efterskott skulle jag ha satsat på AEG MF 1400KE men jag ville ha de två baserna man fick med GMF 1600 paketet, jag har kretskort redan så jag kan bygga en ny startenhet, bara väntar....

Egentligen borde man ha en fräs permanent monterad i bordet (bara en motor), en vardagsfräs och en liten enhandsfräs.

Edit: Meddelandet ovanför såg jag inte när jag skrev detta.
 
Redigerat:
Nu har jag inte så mycket erfarenhet av såna här småfräsar eftersom jag hade vertikalfräs länge före jag köpte en överhandsfräs...... men om du har tillgång till metallbearbetningsmaskiner tycker jag att du skall bygga din fräslyft så att lutningsrörelsen löper på cirkelsektorer som i en vertikalfräs och inte kring en svängtapp som i Mathias konstruktion. Det bör gå att svarva en ring med styrningar och kapa sönder den så har du styrningar till båda sidorna.

Med sektorformade glidbanor får du den teoretiska svängpunkten exakt i bordsytan i stället för några centimeter under den och det innebär att du kan använda tätare insatsringar och att fräsen blir litet enklare att ställa in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.