P
Jag har anlitat en polsk byggfirma som skall lägga plattor på min uteplats och garageuppfart. Jag hade tillfälle att observera dem och la märke till att de hårdpaddade först jorden utan att ge den någon lutning och sen la de på ett bärlager som inte heller har någon lutning från huset. Jag påtalade det här med 1-2 cm fall, men då sa de att när stenmjöl och plattor är på plats så kommer det luta.

1) skall inte den underliggande jorden ges lutning från början?
2) skall jorden hårdpaddas innan bärlager kommer på. Försvårar inte det dräneringen?
3) när plattorna väl är på plats så kommer de nästan vara i höjd med innergolven i huset. Är detta ok? Är det inte risk för vattenskador?
4) skall plattorna komma ända in mot väggen?

Jag börjar känna mer och mer att de inte har koll. Har redan betalat 18000kr för bärlager, fiberduk och stenmjöl. Ytan är på 200m2
 
1. Såvitt jag förstått så skall samtliga lager ha lutning, hur viktigt det är vet jag dock inte. Om det beror på att vatten som eventuellt läcker igenom ett lager ska kunna rinna undan på nästa lager, eller om det ligger en funktion i att respektive lager är jämntjockt vet jag inte....
2. Jorden ska väl knappast hårdpackas? Om det nu inte är helt nylagd jord som man vill "snabbsätta"?
3. Ju högre plattorna ligger vid fasaden desto större risk för skador på (trä?)fasaden orsakade av att regnvatten och smuts skvätter upp på fasadens nederdel. (Någon större risk för skador på innergolven föreligger ju knappast men jag misstänker att du bara använde innergolven som en höjdreferens? ;))
4. Det bestämmer du ju själv. Oavsett vad för material som hamnar närmast väggen så föreligger ju risken i punkt 3. Så länge det lutar från väggen så regnvatten kan rinna bort från den så spelar det nog ingen roll. Men om min lilla teori från punkt 1 är värd något så kan ju de icke lutande undre lagren göra att vatten rinner in mot väggen och då vill det ju till att det är väldränerat under uteplatsen och ner längs väggen, annars kan du få problem där.

Generellt så skulle det inte kännas bra att lägga ut en massa pengar på ett jobb och sen misstänka att det kanske inte blir helt rätt gjort. Oron för fuktproblem lär ju ligga och gnaga... Du gör ju helt rätt i att fråga här, hoppas bara att någon kan ge klarare svar än vad jag gjort. ;)
 
Redigerat:
enginolo skrev:
...
1) skall inte den underliggande jorden ges lutning från början?
2) skall jorden hårdpaddas innan bärlager kommer på. Försvårar inte det dräneringen?
3) när plattorna väl är på plats så kommer de nästan vara i höjd med innergolven i huset. Är detta ok? Är det inte risk för vattenskador?
4) skall plattorna komma ända in mot väggen?

...
Liksom Tory kan jag bara gissa mig fram, men ett par kommentarer till dina punkter 3 och 4:

Även i Skåne snöar det ju ibland, så jag tycker det låter vanskligt med marknivån så högt.
Vart tar smältvattnet vägen när snön börjar töa? Risk att det rinner in i huset?

Förmodar att du har ett stenhus, annars låter det vanskligt med plattorna tätt inpå väggen.
 
När du säger att de paddade jorden, så hoppas jag att du menar typ alven som de kanske har kommit ner till efter att ha grävt bort 20-30cm matjordslager? (Har de kommit ner till alven så finns det förmodligen ingen poäng i att padda, såvida inte marken relativt nyligen varit uppgrävd och därför inte hunnit sätta sig ordentligt än.)
Ang första frågan - blir lite misstänksam när du säger att det blir högt...

Ang bärlager - om du använder väggrus, (ej makadam el singel) som packas ordentligt så blir det i stort sett ogenomträngligt för vatten, och följaktligen är det mycket lämpligt att det lagret lutar ut ifrån huset.
 
1) Självklart.
2) Självklart ska terrassen packas, om det finns möjlighet (dvs bra torrt väder ej lera)
3) Din träfasad, om du har en sådan, kommer garanterat vara fuktskadad om 3 år såvida du inte ha en väl synlig sockel.
4) Det blir klart snyggast, men sämre enligt ovan.

Skylle dig själv som anlitar billig inkompetent arbetskraft. Du har dessutom betalt överpris för materialet.
 
  • Gilla
Elektrikervägen och 1 till
  • Laddar…
Det enda som är "självklart" är väl att inte plattorna ska luta in mot huset. Lutningen är ju till för att få bort ytvattnet över alla 200m2 från husgrunden. Jag förstår då inte varför även bärlagret måste luta:confused:

När det kommer till jorden så kanske det inte är helt lyckat att ha packad lerjord som lutar in mot huset. Finns möjligheten att testa o hälla ut en hink vatten på den packade jorden och se om vattnet går neråt eller rinner mot huset skulle ju ha varit en enkel test.
 
Lagren ska vara lika tjocka oavsett var i konstruktionen du befinner dig. Låt säga att garageuppfarten är 5 meter bred och ska luta 2% i tvärled, alltså totalt 10cm från ena sidan till andra. Ska tjockleken på gruset vara tex 20 cm horisontellt innebär det att den bara bli 20-10=10cm andra änden. Vilket ger stor risk för sättningar, framförallt på en garageuppfart.
 
P
ImageUploadedByByggahus.se1371717088.055689.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är detta ok? Ska det inte vara större avstånd till luftintagen?
 
Luftintagen är väl bara ventilation för fasaden. Det är förhoppningsvis en luftspalt bakom fasaden som då luften från luftintagen kan ta sig genom för att ventilera ut fukt (Om det regnar mycket på en tegelfasad så kan den bli genomfuktad och då kan dessa luftintag hjälpa till att ventilera bort fukten).
 
enginolo skrev:
[bild]

Är detta ok? Ska det inte vara större avstånd till luftintagen?
Oj det var inte vackert lagt xD jag personligen hade inget velat ha det riktigt så närma väggen.
 
  • Gilla
Byggarbrasse
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, du ska fall ifrån huset med 1-2cm per meter så att regn / dag vatten rinner bort...
Hur hög är omgivande tomt ?
jag satte kant sten o la singel innanför ca 40 cm har jag...
då min tomt lutar och även att teglet ligger på olika nivå så har jag
följt teglet..... Och anpassat tomten efter detta...ska se om ja kan få upp bilder
bärlagret la jag på känn o anpassade det i samband med sättlagret & Max 3-4 cm
sättsand så minimerar du sättningar
lycka till
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.