När ordnar man en lutning mot golvbrunn på garagegolv? Vid gjutning eller efteråt med flytspackel?
Har svårt att se hur man får fram en fin lutning vid gjutningen.

mvh
david
 
Går jätteenkelt med vibratorbryggan, man lägger en rörbana av vanliga järnrör som vilar i en plastklyka som står i en plastfot med en justerbar "gängstång" i plast, man justerar denna rörbana med fall från formkanten och mot golvbrunnen/brunnarna.
Man fyller på "lagom" med betong, två personer drar i vibratorbryggan och en tredje klafsar gärna runt och justerar mängden betong framför bryggan, bryggan glider alltså på formen i ytterkant och på järnröret mitt i garaget, sedan gör man samma sak på andra sidan på tillbakavägen.

När sedan betongen håller skapligt att gå på så rycker man upp röret ur sina klykor, trippar ut med lite betong i en hink, en slev och en rivbräda eller decolitskiva och snyggar till diket som blev efter röret, sedan fortsätter man som vanligt med "helikopter".

På detta vis gjorde vi hos mig och hos föräldrarna, funkade bra för oss, men visst är vi glada amatörer ;)
 
Tack för svaret, Haagbard. Vet inte riktigt om jag förstod allt,(får nog läsa detta flera gånger), men nu vet jag att man gör det vid gjutningen i alla fall.

mvh
David
 
Man kan också använda en vibratorbrygga som är justerbar. Då finns det en skruvmojäng som gör bryggan mer eller mindre konvex. Så skruvar man efterhand som man drar den framåt.
 
hur långa sådana bryggor finns att hyra?
är på gång med att gjuta en garageplatta och detta sättet låter ju väldigt enkelt!
mitt garage är 7*7,20
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.