Hej jag har en fundering gällande hur jag ska fördela höjdskillnad från vägen utanför tomten upp till garagegolvet (nybyggnation). Höjdskillnaden är runt 1m jämnt, infarten är 12m + överfart över dike så egentligen ~13m. De sista 6 metrarna ska hamna under carport. Diket ligger precis utanför tomtgränsen.

Således 7m infart + 6m carport att hantera 1m höjdskillnad.

Hur skulle ni ha valt att göra? Har jag plant under carporten för att få användbar yta blir det 14% eller 17% lutning upp till den "platån", beroende på om jag nyttjar övergången över diket framför tomten till lutning eller börjar på min sida av diket = tomtgränsen. Kommer det fungera bra vintertid här uppe i Umeå månne?

Skulle jag ha liiite lutning under carporten typ 2% blir det ändå 13% eller 15% lutning på den branta delen.

Tack på förhand för tips, måste besluta mig innan måndag så grundgubbarna kan passa på att gräva ner carportplintarna på lagom höjd, dom är på tomten nu och fixar garage+husgrund .. snart med hus, wahoo .. :)
 
Har för mig att det finns ett krav på att lutningen får vara max 5% vid instigning. Om det är rätt så skulle jag i ditt fall valt 5% inne i carporten och resten på vägen dit.
 
Lite lutning vill du ha i carporten så att vatten osv rinner ut av sig självt så jag tycker att det låter ok med 5% i carporten och resten utanför.

Bor utanför Sundsvall så vi har hyffsat liknande vintrar och 15% är inga problem så länge man skötter skottningen. Dock skulle jag låta det vara plant längst ned då så att du får lite "bromssträcka" när det är riktigt halt
 
Ah tackar, bra info!
 
Huddinge kommun har lite riktlinjer på webben. Enligt dom så man ha 5m-5% lutning vid gatan och 5m-5% för uppställning utanför carport/garage (i carport antar jag att det bör vara relativt plant enligt deras sätt att se på det). Däremellan 8% (8-12 funkar men klassas som sämre, över 12% kräver utformning som godkänns av gatukontoret)

http://www.huddinge.se/upload/Gator&Vagar/Dokument/2.9.pdf

Nu hade ju du bara 12-13 meter att svänga på varav 6 under carport så det blir till att improvisera. Den enda nackdelen med för mycket lutning i carporten är väl att det kan bli besvärligt om du skall hissa upp bilen för att byta däck eller utföra andra arbeten på bilen.

-h
 
Ah fasta siffror, tackar. Nu har jag ju dock redan bygglov så jag antar kallt att jag inte behöver prata med myndigheter alls om hur jag lägger upp vägen upp till mitt garage. Placerade ut carport-plintarna (4st) med första paret i nivå med garagegolv och yttre paret 5cm ner iaf. Ämnar ha yta under carport som känns användbar och platt. Vägen utanför slutar precis vid min tomt (8-10m efter min infart) så det är ingen trafik att vara rädd för att halka ut i, även om vi iofs är 4st som har har sina infarter runt denna ände på vägen.

Men jag gör kanse uppfarten utan grus, med bara ren fyll, i höst tror jag, och känner mig för. Så får det bli "rätt" ytskikt nästa år, med rätt lutning osv.
 
Nej kommunen kan du nog lämna utanför. Man kan ju dock hoppas att deras råd och riktlinjer är förankrade i vad som verkligen funkar och är bra för dig också. Men det kanske är att hoppas på för mycket;)

-h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.