Hej!
Vi köpte ett nybyggt hus för ca 1,5 år sedan. Längs med husets långsida (i söder) finns vår biluppfart som ligger dikt an mot fasaden (se bifogad stiliserad bild; huset med vit bil på uppfarten). Biluppfarten är ca 6 m lång längs med husfasaden och den sträcker sig ytterligare 6 meter tills den når gatan. Biluppfarten är stenlagd. Biluppfarten lutar inte alls ut från huset (dvs åt söder) och endast ca 4-5 mm per meter längs med huset ut mot vägen (dvs i östlig riktning). Efter 1,5 års användning har det blivit sänkningar i hjulspåren och p.g.a. av den svaga lutningen ut mot vägen ansamlas nu vatten och orsakar större vattenpölar på biluppfarten. Dels är vattenpölarna besvärande (mindre kul att allt som oftast plaska runt i vattenpölar) och dels känns det inte riktigt bra att vatten ansamlas vid husgrunden. Vi undrar nu om Bygg AMA (eller liknande) reglerar hur svag lutningen runt ett hus minst får vara? Finns det även regler kring just biluppfarter? För oss (lekmän) känns en lutning på 0 grader direkt bort från huset och endast 4-5 mm per meter längs med huset i minsta laget, men vi kan givetvis ha fel.

Tack för råd i denna fråga!

7ozgyjvxfwbh2wrj5wikw.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hejsan! Såhär står det i BBR 19

6:5321 Markavvattning
För att en byggnad inte ska kunna skadas av fukt ska marken invid denna ges en lutning för avrinning av dagvatten eller förses med anordningar för uppsamling och avledning av dagvattnet, såvida byggnaden inte är utformad för att klara vattentryck.
Allmänt råd
Markytan invid byggnaden bör luta från byggnaden med en lutning om 1:20 inom 3 meters avstånd. Om en sådan lutning inte går att åstadkomma bör ett avskärande dike finnas.
Regler om tillgänglighet till byggnad finns i avsnitt 3.


MVH Sebastian
 
Ett mycket stort tack för detta svar Sebastian!
 
Väldigt mycket gissning här, men jag tycker hjulspåren låter mer som ett hafsigt underarbete. T.ex. dåligt packade/paddade material.
 
På betongplattor eller sågade stenytor som hällar = 1cm/m. Smågatsten eller storgatsten 2cm/m.
Om inte fall ut från huset är möjligt (ex heltäckande uppfart mellan 2 hus typ som på bild, grannen vill ju inte ha fall mot sitt hus) ska fallet ligga längs med huset ut mot gatan.
Hjulspår är nästan alltid att vänta, tyvärr ganska oundvikligt. Ju tjockare stenen är desto mindre risk för hjulspår. Skulle själv inte lägga betongsten med mindre tjocklek än 7cm där bil ska gå, med 5cm får man 99% garanterat hjulspår.
Under stenen ska det ligga 3-5 cm grus 0-4 till 0-8mm storlek. Stenmjöl 0-2mm ska man inte använda, det ska man lägga ovanpå för att fylla fogarna med. Under grusen, där bil ska gå, kan man lägga en geotextilduk (fiberduk) välj
N3 (Bruksklass 3) som förstärkning för underlaget och därmed motverka att hjulspår uppkommer.
 
Tack för bra svar! Nu vet jag hur man bör göra om vi lägger om biluppfarten framöver. Markstenen idag är ca 20x10x7 cm, och direkt under har man tyvärr lagt 3-5 cm med stenmjöl. Dock är nog inte själva hjulspåren det största problemet för oss i nuläget, utan den relativt svaga lutningen på knappt 0,5 cm per meter. Hade biluppfarten lutat åtminstone 2 cm/m (som jag enligt era svar ovan förstår att den borde göra) hade det nog inte varit några problem med måttliga hjulspår.
 
Nicko100 skrev:
Markstenen idag är ca 20x10x7 cm, och direkt under har man tyvärr lagt 3-5 cm med stenmjöl.
Med reservation för att jag är en superamatör:
* Vad menar du med "stenmjöl"? 0-8 benämns såvitt jag vet "stenmjöl" och är exakt det man ska läga stenen i. Kallas även sättsand.
* Vad gäller ditt egentliga problem så hade jag fokuserat mer på det praktiska problemet och mindre på paragraferna. Det hjälper väl inte att det är godkänt enligt alla normer om det ändå är uppenbart felaktigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.