Förra året byggde jag om en carport till ett garage. Naturligtvis, eftersom inget i mitt hus eller carport någonsin är rakt, så lutade hela carporten en hel del.

Detta kommer sig troligen av att de två väggar som fanns i carporten (ena långsidan och en kortsida) har blivit utsatta för vind under de dryga 13 år som carporten har stått där. Följden är att de lutar som mest 10 cm på 2 höjdmeter, samt att ena sidan verkar ha sjunkit något.

Jag orkade inte ta hand om detta förra året utan "löste" problemet genom att helt enkelt bygga de nya räta väggarna mot de lutande med lite extra fina konstruktioner.

Men varje dag som jag går förbi detta blir jag mer och mer förbannad.. :(

Så min enkla fråga är hur man bör gå tillväga för att räta upp väggarna?

Långsidorna antar jag att man kan låna hydraliska stöttor eller nått och helt enkelt avlasta taket och sedan skjuta in väggen. Eftersom väggen då kommer att flyttas ca 10-15 cm in på den yttersta takstolen, behöver man göra något där för att konstruktionen fortfarande ska hålla? Lutningen blir mindre desto längre in man kommer i garaget så problemet blir även mindre..

Men hur gör men med den gamla kortsidan? Den lutar in mot garaget, vilket ger att om jag rätar upp den så kommer ju taket att behöva förlängas.. Någon som har några bra ideér?

Mvh,
/Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.