Hej,

Jag är i stadiet att jag vill fylla ut en parkering, jag har hittills inte använt denna då jag känner att den är lite väl brant, framförallt på vintertid vill man ju inte hasa över kanten.

Med vad bör jag fylla denna och tror ni att det håller att stå med bil på detta om jag fyller upp till denna nivå? Höjden på "muren" kommer då bli ca 1,5m. Borde vara rätt stora krafter som trycker på. Vet i dagsläget inte heller vad som ligger som fyllnadsmassa men topplagret är någon form av mindre grus.

Se bifogad bild, där det jag tänkt mig göra är markerat med grönt och rött. Stenen som agerar mur i dagsläget är slaggsten lagd med kortsidan "innåt", vilket alltså gör att muren iaf är rätt så tjock.

Tack!
 
  • parkering.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ger nog svaret själv. Det är stora krafter som kommer att trycka ut de övre blocken.

Hur ser det ut idag ? Har ytan använts som parkering trots lutningen och är då muren fortfarande rak ?

Normalt måste man förankra stenarna i den bruna fyllnadsmassan på något sätt så att stenarna inte pressas utåt.
I ditt fall (med befintlig slänt) kan man kanske gjuta in kraftiga armeringsstänger som förankras en bra bit in i fyllnadsmassan.
Eller så lägger man alla stenarna med fall innåt. Men det innebär också att du måste flytta även de befintliga stenarna. Inte så kul !
 
Jag kan inte detta!
Bara gissar!

Om man hade slagit in ett antal armeringsjärn typ c/c 300, sen armeringsnät och betong? Typ 5-10 cm. Sen fyllt på med grus så mycket man behöver?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.