Jag håller på att renovera ett uthus, som ska användas om enkel gäststuga. Har nu kommit till golvet som visar sig luta en del, och det funkar inte att lägga laminat, som vi tänkt. Underlaget är masonitskivor fastspikade på gammalt trägolv.
Fråga är hur vi går vidare? Vill inte lägga hur mycket jobb som helst, med tanke på användningsområdet.
Funkar det att enbart ha masonitskivor och måla direkt på dem?
 
Vad för masonit nu, golvmasonit är spontatde så dom går i varandra och limmas i skarvarna, kan läggas ovanpå nuvarande och golvet på det. Det med lutning kanske det går att leva med
 
Masonit är inte så slitstarkt. Jag skulle inte vilja ha det som ytskikt. Går det inte att ta bort masoniten och måla eller slipa trägolvet? Varför fungerar det inte med laminat?
 
J jonaserik skrev:
Vad för masonit nu, golvmasonit är spontatde så dom går i varandra och limmas i skarvarna, kan läggas ovanpå nuvarande och golvet på det. Det med lutning kanske det går att leva med
Det är vanlig masonit nu. Jag har sökt efter golvmasonit men inte hittat någon …
 
Masoniten är till för att kunna lägga in tunna golvmaterial såsom linoleummattor, plastmattor och/eller heltäckningsmattor. Det jämnar ut plankgolvet. Det kan också agera dragskydd så att kalluft inte drar in genom golvet.

Gissar att det inte bara är så att golvet lutar lite, utan att det är ojämnt med svackor och pucklar. Tunna klickgolv brukar kräva absolut plana golv för att det ska bli bra.

Jag skulle förmodligen lagt ut lumppapp och spikat på ett riktigt golv. Det är normalt inga stora ytor, och massivträ är skönast att gå på (barfota) och det är det tåligaste materialet om det periodvis är ouppvärmt.
Masoniten får fortsätta förhindra kalldrag och golvlutningen hade jag nog inte brytt mig om att korrigera.
(Har själv ett rum där golvet lutar ca 20 cm över 3,5 m och golvlutningen var knappt märkbar. Kan inte se att en lutning på några enstaka cm i en gäststuga har någon som helst betydelse. Skulle ngn anmärka på det så är det ju bara pittoreskt och hör till ett gammalt hus. Om ägarna också är lite excentriska så är det ännu bättre. :))
 
H
annjo714 annjo714 skrev:
Jag håller på att renovera ett uthus, som ska användas om enkel gäststuga. Har nu kommit till golvet som visar sig luta en del, och det funkar inte att lägga laminat, som vi tänkt. Underlaget är masonitskivor fastspikade på gammalt trägolv.
Fråga är hur vi går vidare? Vill inte lägga hur mycket jobb som helst, med tanke på användningsområdet.
Funkar det att enbart ha masonitskivor och måla direkt på dem?
Flytspackla eller rikta upp bjälklaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.