Hej,

Finns det någon felmarginal för hur mycket en bärande stolpe får luta? Vi har två stolpar som bär upp nockbalken som taket vilar på. Den andra stolpen lutar också, men inte fullt lika mycket som denna. Stolpen på den bifogade bilden lutar 8mm på vattenpassets 180cm.

Vattenpass som visar lutning på en bärande stolpe i ett byggnadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus byggt 2019 och har haft besiktningsman för slutbesiktning i oktober. Har även ett hängande valv på nederplan och ett hängande innertak på nederplan. Besiktningsmannen mätte aldrig upp något utan konstaterade att hustillverkaren behövde undersöka det. Hustillverkaren har haft en servicetekniker här som konstaterar att allt är inom felmarginalen. Presenterar inga konkreta fakta för felmarginalerna så undrar också om det går att hitta någonstans?

/Fredrik
 

Bästa svaret

Stolpen lutar alltså 2,5 °. När en belastad stolpe lutar minskar dess bärförmåga samtidigt som den utsätts för ett böjande moment. Var gränsen går beror på omständigheterna, laster och dimensioner på stolpen. Bärande stolpar ska monteras i lod, i synnerhet om de bär upp en nockbalk. Personligen tycker jag att lutningen på din bild är helt oacceptabel.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaret.
Jo det är det jag också känner. Serviceteknikern som var här "mätte upp" (en snabb blick på bubblan i vattenpasset) och sa att det förmodligen är inom toleransen men skulle kolla upp det. Tittar jag i husAMA ser jag höjden/600 eller lägst +/8mm. Vår pelare hamnar på 14mm om den inte är buktig och lutningen avtar högre upp. Får kolla på det imorgon. Kan man luta sig mot det? Osäker om jag kollat rätt i den..
Men om det är omständigheterna som bestämmer. Till vem och vilka yrkeskategorier ska jag vända mig till för att få det kontrollerat? Husföretaget vet jag redan vilket svar de kommer ge mig. Besiktningsmannen behöver bli utbytt om det ska till en sån. Min kontrollansvariga konsult kan få frågan också. Finns det någon annan jag glömmer bort?
 
En erfaren och kunnig besiktningsman är vad jag tror att du behöver. Lättare att uttala än att hitta tyvärr. Kontrollansvariga kan ha alla möjliga sorters kompetenser. Mycket knepig inrättning i mina ögon. Det skulle förvåna mig om limträpelaren är krokig.
 
Vad har du för felmarginal på passet ifråga?
 
J justusandersson skrev:
En erfaren och kunnig besiktningsman är vad jag tror att du behöver. Lättare att uttala än att hitta tyvärr. Kontrollansvariga kan ha alla möjliga sorters kompetenser. Mycket knepig inrättning i mina ögon. Det skulle förvåna mig om limträpelaren är krokig.
Jo, det är ju tråkigt att man ska behöva vända på stock och sten för att hitta en sån...
Pelaren (som är 115x180) har samma lutning hela vägen upp. Upptäckte att nockbalken också hänger. 5mm på 180cm och ligger vriden (till följd av lutande pelare?). Ingen vacker syn på passet det där.

Hand håller vattenpass mot lutande träpelare som visar obalans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har skickat allt till hustillverkaren för att få deras svar skriftligt. Även vidarebefordrat det mailet till kontrollansvarig och besiktningsmannen vi hade med frågan om de har någon input. Uppdaterar tråden kontinuerligt om ni som kommenterat är nyfikna på utgången.
 
Violina Violina skrev:
Vad har du för felmarginal på passet ifråga?
0,5mm/m. Det är ett Milwaukee redstick slim 180.
 
F Freniño skrev:
0,5mm/m. Det är ett Milwaukee redstick slim 180.
Även vid vertikalt användande?

Nyfiken fråga, hur rak är pelaren? Den går inte i en svag båge?
 
Violina Violina skrev:
Även vid vertikalt användande?

Nyfiken fråga, hur rak är pelaren? Den går inte i en svag båge?
Standardposition. Krävs stor felmarginal för att det ens ska bli relevant. Vad är du ute efter?

Står i tidigare inlägg att det är samma lutning hela vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.