Vi ska lägga in furuparkett (går tyvärr inte med massivt golv) och funderar på vad vi ska välja. Jag hade egentligen tänkt mig ett såpskurat golv. Men det känns lite tveksamt att blaska med så mycket vatten på ett parkettgolv. Mailade med rappgo som föreslog att ta en furuparkett som är lutad och oljad, för att därefter såpskura och på sikt få som ett såpat golv. Minns att jag läst något specifikt om detta tillvägagångssätt och att det kanske inte är så lyckat? Men nu kan jag inte hitta något specifikt om det. Uppnår man verkligen samma effekt som ett såpat golv? Eller kommer man bara tvätta bort oljan och få en halvmessyr?
 
M mbyrod skrev:
Vi ska lägga in furuparkett (går tyvärr inte med massivt golv) och funderar på vad vi ska välja. Jag hade egentligen tänkt mig ett såpskurat golv. Men det känns lite tveksamt att blaska med så mycket vatten på ett parkettgolv. Mailade med rappgo som föreslog att ta en furuparkett som är lutad och oljad, för att därefter såpskura och på sikt få som ett såpat golv. Minns att jag läst något specifikt om detta tillvägagångssätt och att det kanske inte är så lyckat? Men nu kan jag inte hitta något specifikt om det. Uppnår man verkligen samma effekt som ett såpat golv? Eller kommer man bara tvätta bort oljan och få en halvmessyr?
Hur gick det? Vad valde ni? Och är ni nöjda?
Vi är i samma sits nu och försöker bestämma vad vi skall ha.
 
madde_r madde_r skrev:
Hur gick det? Vad valde ni? Och är ni nöjda?
Vi är i samma sits nu och försöker bestämma vad vi skall ha.
Vi la in en hårdvaxoljad furuparkett, den är snygg, men tyvärr väldigt känslig. Kan inte rekommendera det till kök som vi har gjort, då ska det nog vara ett massivt golv. Funkar för sovrum och kanske vardagsrum
 
M mbyrod skrev:
Vi la in en hårdvaxoljad furuparkett, den är snygg, men tyvärr väldigt känslig. Kan inte rekommendera det till kök som vi har gjort, då ska det nog vara ett massivt golv. Funkar för sovrum och kanske vardagsrum
Tror du massivt är tåligare? Jag tänker att det är furu på toppen på båda. Alltså detta med golv känns sååå svårt!
 
Det slits mycket vackrare, slitaget på ett massivt golv ger en patina som inte stör mig. Medan parketten ser ut som en sliten parkett. Men det kan vara så att det påverkas av att det är en vitvaxolja på. Kanske hade en parkett som bara var vaxad, eller såpad sett bättre ut? Men jag tror ändå att det blir en stor skillnad med ett massivt golv
 
S
madde_r madde_r skrev:
Hur gick det? Vad valde ni? Och är ni nöjda?
Vi är i samma sits nu och försöker bestämma vad vi skall ha.
Vi la in obehandlat furugolv, alltså hela plankor, i hela vår lägenhet och har varit jättenöjda. Vi behandlade bara med vitpigmenterad såpa, grundbehandlingen var 3 gånger med lite mer koncentrerat såpavatten med skurborste. I köket blev det så klart fläckar, men inget som inte gick bort med en ny omgång vanlig skurning med mopp.
 
Redigerat:
  • Gilla
madde_r och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.