Hej,

För 2 år sedan flyttade vi in i ett hus från 30-talet och håller på att renoverar rum för rum sakta men säkert. De tidigare ägarna renoverade friskt, kanske inte till det bättre i alla lägen.
I vårt hus finns det för närvarande ganska många olika sorters lister och dörr/fönsterfoder. I det rum vi håller på att renovera finns fortfarande original profilerade fodren kvar runt dörrar, men det är många lager färg.

Finns det något bra sätt att renovera dem? luta av dem eller bara att slipa?
 
Att ta bort färg kan man göra på flera olika sätt. Värme och spackel eller skrapa brukar funka bra, men man får vara försiktig så man inte råkar sätta eld på nåt. Det finns en risk att man skadar träet om man värmer för mycket eller råkar göra märken med skrapan.
Kemiskt kan man använda lut, men det har jag aldrig själv testat så jag kan inte säga hur bra eller enkelt det är. Det finns även andra färgborttagningsmedel (varje stort fabrikat har sitt eget), de flesta funkar så att man lägger på ett tjockt lager, väntar ett tag, och kan sedan med ganska liten ansträngning skrapa bort färgen med en spackel. Hur länge man ska vänta beror på färgens typ och hur många lager det är.
Men om listen är väldigt profilerad blir det lite pilligt oavsett metod, eftersom man ändå alltid måste skrapa bort färgen. Att slipa en profilerad list är kanske inte heller något jag skulle ge mig på.
 
Yep, färgborttagningsmedel skulle jag köra på. Funkar riktigt bra på gamla färgtyper och lyfter i lager så att man kommer nära ytan utan att sabba den. Du kan tejpa plastfolie över färgborttagningsmedlet så att det inte torkar ut för fort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.