Min son bytte nyligen upp sig bostadsmässigt. På den inglasade balkongen finns en IR värmare av äldre modell. Det var deklarerat att den inte fungerar "den är för kraftig för den nya elcentralen". Det lät märkligt i mina öron, men den nya centralen har jordfelsbrytare, och sådana IR värmare är ju välkända för läckströmmar till jord. Så jag hade en skaplig gissning om vad som var fel.

Igår felsökte jag. Den var urkopplad i en kopplingsdosa. Men när jag mätte isolationen mot jord, och hade väntat mig några kilo-ohm, som ger tillräcklig krypström för att lösa jfb. Då var det till min förvåning total kortslutning fas till jord. Typ någon tiondels ohm.

Tänkte, det kan det knappast bli av fel i värmelementet. Om det blir överledning i elementet, så borde det vara lite resistans i elementet fram till felstället.

Tittade lite noggrannare. Värmaren har ett långt element med en plåtreflektor. I ändarna går elementet ut genom hål i plåten från reflektorutrymmet. På andra sidan plåten är fas resp nolla inkopplat i var sin ände av elementet.

Det som har hänt är att elementet har förskjutit sig i sidled. Så att kopplingsklämman för fas låg i kontakt med plåthöljet i hålet. Jag gissar att värmerörelser under många år har fått elementet att röra sig. Det finns egentligen inget som håller elementet på plats. Bara friktionen mot kanterna i hålen, och en stödplåt halvägs.

Det var bara att skjuta tillbaka elementet och koppla in den igen. Eftersom jag ändå hade tänkt kolla isolationen passade jag på att mäta den. Elementet håller cirka 18Mohm mot jord , när det är kallt iallafall.
 
  • Wow
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.