Håller på att samla in offerter från de stora fönsternissarna som sysslar med totalentreprenad.
Ska byta 4 fönster som mäter 14x14, 1 mäter 14x10 och ett på 10x10. Ska dessutom sätta in en altandörr, dubbel helfönster, där det idag sitter ett gammalt 14x14 fönster.
Alla fönster blir alu-klädda 3-glas. Altandörren blir dessutom med säkerhetsglas.

Har änsålänge haft hemma Mockfjärds, Morup och Norlux. Två av dessa "bjuder" just nu på monteringen, men eftersom jag bor i tegelhus får jag endast 750:-/770:- i rabatt per enhet.
En av dessa slänger dessutom in en gratis ytterdörr + 10%rabatt extra på hela priset.

De här två försäljarna lämnade väldigt lika priser, 103 000:-/105 000:-
Den tredje som inte bjuder på något och slänger inte in någon extra rabatt eller dörr, gissa vad deras pris landar på?
wait for it.............81 000:- inkl. allt.

Hur förbannad blir man på de andra som bjuder på monteringen?

Gamla Wisy, numera HemmaFönster kommer på måndag, ska bli spännande att se vad de offererar.

Såklart ska vi även ta in offerter från lokala snickare, det lär ju bli billigast men jag vet inte, gillar ju totalentreprenad på något vis, fast jag inte gillar de höga priserna.
 
Låter onödigt dyrt..
Vi räknar på ett husbygge där det är 24 poster (dörrar+fönster) och priset för det var 120,000:- inkl moms. Velfac fönster..
 
Ta en lokal snickare, denna snickare känner säkert en plåtslagare som sätter dit bleck och dylikt. Så nu har du sparat 20-30 tusen! Ring sedan resebyrån och åk på en skön semester med familjen för de pengarna du "tjänade".
 
  • Gilla
hantverkare1 och 2 till
  • Laddar…
Om det inte är några "special" fönster så kostar dom inte dom summorna.
Sen att man kan "bjuda" på monteringen är ju inte konstigt då det är med räknat på fönster priserna ..

Nä ta kontakt med en lokal firma med goda referenser så ska du se att du halverar kostnaden nästan
 
Kolla på Skånska byggvaror eller byggmaax vad fönster kostar. Om jag räkna rätt så ligger dina 6 fönster på mer än 15 papp styck. Nu finns det naturligtvis andra leverantörer som kanske passar ert hus bättre. Men även om man låter tex Quesarum tillverka förnser i återanvänd teak kommer man inte upp i dina styckepriser.

Som info köpte vi för några år sedan 17 fönster och en altandörr för 53 papp. Jobbet gjorde jag själv. (tillkommer naturligtvis lite saker men knappast för 50.000)
 
Redigerat:
SP fönster hamnar på dryga 50' ink. altandörren
Sen tillkommer arbete, vilket i min värld inte borde kosta +50' :)
 
Ja det lutar nog åt att låta en lokal snickare köpa och montera, tänkte bara visa vilka skillnader det är och påvisa att gratis mycket sällan är gratis!
Har läst en hel del här på forumet och tänkte att det var min tur att bidra med något! :)
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Prisexempel från grannar:
2 fönster inklusive allt: 12000, träfönster
12 fönster, 2 altandörrar, monterat och klart på 3 dagar: 72 000 (plastfönster)
 
Vilken tur att dom bjuder på arbetet för annars skulle ingen ha råd att anlita dom.
 
RoTe
Bara en sån sak som att Mockfjärds tapetserar viltstängsel och broar över vägar med sin jävla företagslogga säger väl tillräckligt om företaget?
 
Finns det fakta? Länk?
Hittar inget om det hos marknadsdomstolen.
 
De lägger även upp inkomna fall.
Har hört att några av de stora är under utredning av skatteverket också pga ROT-fusk, men det kan ju vara skitsnack då det kommer från andra säljare.
 
Användaren donkii är avstängd. Säljare på Hemmafönster
morsan/moderator
 
  • Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
Snyggt
 
Fick offert på en balkongdörr och ett 12x12 ej öppningasbart fönster. 12000 utan montering 20000 med montering.Efter rot... Det ger 16000 i montering. Kanske skulle byta branch...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.