Vi har haft en målare hos oss några dagar. Vi har själva köpt allt material (färg tapeter etc). Någon dag efter att arbetet var klart så hörde målaren av sig och meddelade att han ville att vi skulle sätta in 300 kr på hans personkonto eftersom oljefärgen hade tagit slut (enligt målaren) och att han då hade tagit en "skvätt som han hade i bilen". Vi har inte fått någon indikation om att färgen tagit slut under jobbets gång och vi tycker själva att vi hade köpt tillräckligt. Nu kan man ju tycka att 300 kr är en skitsumma och det är bara att betala men detta retar mig lite.
1. Jag frågade om vi inte kunde få det på fakturan (med arbetstimmarna) men det gick inte för då skulle man behöva slå på en massa extra!?!
2. Jag har ju svårt för att tro att färgen som fanns bak i bilen inte redan var betald av en annan kund. Man får ju betala för hela förpackningar, inte per liter färg när man har målare hemma
3. Hur ska vi kunna veta att detta inte bara är en bluff från målarens sida? Vi får ju inte ens något kvitto. Vad skulle skattemyndigheten säga om de fick reda på att vi sätter in pengar till målaren "vid sidan om" fakturan?

Så vad tycker ni? Är detta en ovanligt tillmötesgående och flexibel målare eller har jag fog för den lätta irritation som jag känner just nu? :@
 
Det är naturligtvis inte standard förfarande. Inte heller tycker jag att 300:- är "en skvätt". Det borde vara ett par liter. Ni borde kunna se era tomma färgburkar ihop med hans.
Om det var så att färgen tog slut, genom ett förbiseende både från ert och hans sida, så kan det vara motiverat att han använt färg som han redan hade, i stället för att arbetet stannat av. Men det förutsätter ju att det inte gått att få tag på er så ni kunnat köpa mer färg.

Givetvis kan han lägga på det på fakturan. Ge er inte in i nåt att sätta in pengar på kontot vid sidan av.
 
Han har ju vänligt (?) nog tagit med sig alla tomma (?) burkar så vi kan omöjligt kontrollera detta i efterhand. Och han har haft både mitt och min mans mobilnummer och inte hört av sig i samband med att problemet (det påstådda) uppstod.

Problemet är ju att han hotar med att priset blir mycket högre än de 300 om det ska läggas på fakturan. Man vet liksom inte om man ska skratta eller gråta. Jag antar att det som retar mig mest är att om han gör så här på varje jobb så har han en fin liten skattefri sidoförtjänst varje månad samt säljer något som någon annan redan betalt för.
 
Om jag ska generalisera lite så har jag tyvärr dåliga farenheter av mitt och ditt i hantverkarbranchen. Jag har ju svårt att tro att en målare någonsin har betalt för färg i hela sitt liv (eller hans släkt och vänner för den delen). Man betalar för hela föpackningar men det blir alltid så lite kvar att färghinkarna bara är att "slänga" på slutet. Samma sak med överblivet virke - det städas så vänligt undan medan man får köra iväg gipsskräp och annat som inte har något värde själv. :(
 
Den känsla man får utifrån hr du beskriver situationen är att det är en bedragare du har att göra med, om än i liten skala. Hur du ska lägga upp taktiken beror som vanligt på olika saker: är han klar med jobbet? Är ni nöjda med jobbet i övrigt? Har ni fast eller rörligt pris? Har ni betalat någonting än? Har ni något avtal?
 
Thomas Lundquist
Det är naturligtvis ett klumpigt agerande.
Min känsla är dock att han agerat lite valpigt och kanske är nystartad.
Det kan vara en opolerad diamant lika mycket som en skitstövel.

Är det så som han säger och inte är en lögnare så har han hanterat situationen helt rätt förutom att han inte tagit kontakt med er. Ett typiskt nystartsfel.

Du kan inte bli irriterad på att han har färg i bilen eller i lokalen som blivit över från andra jobb, eller att han köper billig färg till släkt och vänner.

Skattemyndigheten har nog annat göra än kolla dom här summorna.

Jag tycker du ska be (kräva) om att få tilläggsfärgen på fakturan, då har du papper på vilka produkter du köpt och vad det kostar. Dessutom slipper du oroa dig för skattmasen.

Är ni nöjda med jobbet? Har han skött sig för övrigt?
 
@Anders: ja, rörligt (vad gäller timmarna), nej, ja (typ, vi har ett mail som bekräftar vad vi ska betala för och att vi tillhandahåller allt material). I slutändan så antar jag att vi bara betalar och "ser glada ut". Detta handlar mer om irritationsterapi för mig...

@Thomas: jag är INTE irriterad för att målare kan handla billig färg utan för att de som jag ser det stjäl färg från sina kunder genom att inte lämna kvar färg som man betalat för (eftersom man får betala för hela förpackningar och ibland har de kanske precis bara börjat på en ny hink). Och därför blir jag extra irriterad när jag misstänker att målaren ifråga säljer färg till mig som han "fått över" vid ett annat jobb, d v s att en annan kund redan betalt för denna färg. Och att han dessutom vill ha pengarna vid sidan om fakturan.

Anledningen till att han vill ha pengarna vid sidan om är att han är anställd av ett större företag med många målare och att pengarna annars väl inte går till honom. Han är inte ny i branchen, snarare 55+ och verkar duktig och erfaren annars.

Jag tror att du missförstod mig vad gäller skv. Jag oroar mig inte för skattmasen, det är mer en principsak.
Är det ok att som professionell yrkesman ställa sådana här krav?
 
Låter ju lite konstigt... Behöver inte vara något lurendrejeri, men om man ändå ska fakturera jobbet kan man väl oxå slå på 300kr för en skvätt färg.
Att först fråga kunden om det är ok, eller att bjuda på den skvätten, hade väl varit mer korrekt.
När kunden köper matrial själv blir det strul om det inte räcker...
 
Om han nu jobbar i en större firma så kan han givetvis inte sälja färg privat till er. Att han skulle ha färg som är hans privata egendom i firmans bil låter långsökt. Om det inte är hans privata färg så är det stöld.
 
Rebeckaf skrev:
Anledningen till att han vill ha pengarna vid sidan om är att han är anställd av ett större företag med många målare och att pengarna annars väl inte går till honom. Han är inte ny i branchen, snarare 55+ och verkar duktig och erfaren annars.

Ring till firman och fråga om det är ok att göra så här, lätt att misstänka att det är firmans färg hat tar betalt för...
 
Det blir ju bara konstigare och konstigare. Ni har anlitat en stor firma att göra ett jobb. Ni tillhandahåller färgen, men trots att målaren uppenbarligen är mycket erfaren så missar han att den inte kommer att räcka, utan den tar plötsligt slut mitt i jobbet. Av oklar anledning kontaktar han inte sin kund, men som av en ren tillfällighet har han, rent privat, ett par burkar med exakt samma färg som ni valt med sig i firmans bil. Trots att han måste insett hur osannolikt detta måste te sig, har han inte gjort någonting för att styrka att det verkligen är så. I stället har han nogsamt städat undan allt som skulle stödja hans utsaga. Och dessutom menar han att ni inte bara ska tro på detta, ni ska betala honom pengar under bordet för det.

Tja...
 
Bra summerat Anders. Låter som om han skarvar lite rostfritt vid sidan av tyvärr.
 
Thomas Lundquist
Det där är tjuveri. Om du inte vill sätta dit han kan du säga åt honom att du vill ringa chefen och få färgen fakturerad. Annars tycker jag personligen att du ska ringa ledningen på företaget och berätta vad som försiggår. Det här smutsar ner företagets rykte och även branschen, trots att ni blivit nöjda med resultatet.
 
Ja, det låter mycket konstigt! Ring hans chef.

//Patrik
 
Så här blev slutresultatet:
Eftersom arbetet har utförts i en del av huset som vi håller på och renoverar (och därför har stängt av från boytan) så besiktigade vi inte resultatet mer nogrannt förrän ytterligare någon dag efter att jag skrivit detta inlägg. Arbetet är som jag skrev tidigare väl genomfört MEN vi upptäckte att tapterna satt UPP OCH NER. Suck... Ingen jättestor grej kan man kanske tycka eftersom mönstret är vitt på vitt men rankorna som ska sträva uppåt slokar nu som om de aldrig sett vatten... :) Det intressanta är också att eftersom det är easyup så har målaren INTE följt monteringsanviningen utan istället skurit till varje våd, vänt på den och hängt upp den (de kommer ju åt rätt håll ur rullen). I alla fall så ringde min man till målaren som (mycket riktigt) tyckte att det inte var något att bråka om "resultatet var ju bra i övrigt". Då ringde mannen istället till målarens chef som krediterade 10 timmar på fakturan. Vilket väl var ok antar jag.

Vad gäller de trehundra kronorna så har vi sagt till målaren att vi vill ha ett kvitto på pengarna, annars sätter vi inte in något. Och hittills har vi varken sett till kvitto eller hört av målaren något mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.