Såg du gårdagens Byggfällan? Den här gången handlade det om en svensk byggare som gav sig på en äldre dam och lurade av henne pengar – en riktig sol-och-vårare med andra ord.
Det var Gill i Solna, 83 år gammal, som hade bestämt sig för att renovera i gästrummet där hon hade en läcka. Hon ringde på ”byggaren” Leif Gustafssons annons i tidningen.

Du kan läsa blogginlägget här: Lurade till sig förskott från Gill, 83 år
 
G
Hoppas folk håller han i minnet ett bra tag framöver och inte gör affärer med han.

Försökte komma på nått vettigare att skriva men det blev för många svordomar. mvh
 
G
Är det inte byggbranschen i ett nötskal?! Ingen unik kille det där! Finns många som honom i den ruttna byggbranschen.
När ska branschen klara sig utan bidrag. Pinsamt att ni inte kan göra något rätt och utan att få bidrag av oss skattebetalare.
 
Nanny Fine
Denne man hjälper ju inte till att boosta byggbranschens knackiga rykte, men jag skulle ändå inte vilja dra alla i branschen över samma kam.... Det finns ju faktiskt en hel del seriösa killar o gubbar därute.....
 
G
Det är klart att det finns några enstaka byggare som sköter sig men branschen som helhet är genomrutten!

Det spelar väl ingen roll om några få sköter sig?! De allra flesta sköter sig inte och då har väl byggbranschen enorma problem?! Alla kanske inte är lika dåliga som personen i denna artikeln men begrepp som yrkesstolthet, moral och etik verkar vara okända begrepp i dagens byggbransch.

Jag kan inte förstå hur man vill vara byggare idag! Alla pratar skit om er men ni har er själva att skylla! Bygga fort men fel är ni bra på och svartjobb och byggfusk är vardag! Ni skiter i hur slutresultatet blir bara ni får era pengar.
Sen skyller ni alltid på kunden och menar att det är kunderna det är fel på! Helt unikt! Det finns väl ingen annan bransch som har sådana problem och som skyller på sina kunder!
Man kan inte dra alla över en kam men i just fallet byggbranschen så är problemen så stora att de få som faktiskt sköter sig är en väldigt liten grupp.
Finns det någon annan bransch man läser så mycket skit om?! Stora byggföretag som har kateller och bygger våra mögelskolor/dagis/sjukhus, mellanstora som fifflar ala Göteborg, småföretag som bygger fort men fel och gör det svart. Regeringar (oavsett färg) ger bidrag till denna bransch som gör att byggarna höjer priserna och skrattar åt det! Man blir äcklad!
 
Dendär killen känner jag igen... att han var ett sånt rött-ägg visste jag inte!
 
Min handikappade mamma var med om exakt samma historia för några månader sedan. Vi konstaterade bara då att det finns fräcka människor. Mamma kontaktade en annonsör utan firmanamn som hade F-skattsedal och gav ROT-avdrag. Hon vet fortfarande inte vad de heter. De ville ha 60.000 i förskott, ville hon skulle ringa banken genast o.s.v. Hon anade oråd och kunde diplomatiskt bli av med dem. Sedan ordnade en annan hantverkare skadan för 850 kr enl. faktura. Skurkarna dök upp igen, men hon öppnade inte för dem, de har inte återkommit, och hon vill inte polisanmäla, så det gör vi inte. Men det är hemskt. Detta skedde dock i annan del av Sverige, inget Stockholmsfenomen bara alltså!
 
G
När man läser detta har man lust att lägga penseln på hyllan, och gömma sig.jag driver eget inom måleri och bygg och dom senaste åren har det hänt något konstigt inom denna sektor.Nu för tiden räcker det med att kunna hålla i en pensel eller hammare för att kalla sig hantverkare.Det konstiga i det hela är att kunderna verkar inte bry sig om att kolla upp de hantverkare de anlitar för att utföra jobben, sen står dom och gråter i något reportage och smutskastar branchen.Det bör tilläggas att det också
finns riktiga svin till kunder som gör allt för att blåsa oss hantverkare på pengar. Gå på referenser från vänner och bekanta eller fråga kanske i den butik ni väljer färg och tapeter så minskar ni risken för att bli blåsta. Sist men inte minst, det verkar helt legalt att dra alla över en kam när man pratar om hantverkare.
 
D
Sluta lipa "ledsen hantverkare"! Det har funnits svin inom byggbranschen i alla tider! Så länge jag kan minnas har man sagt att byggare "bygger fort men fel"!
Det är fel typ av människor som blir byggare, folk som inte har någon som helst aning om moral och etik! Fuskar och luras!
Det som är glädjande nu för tiden är att internet ökar kundernas möjlighet att sätta dit dessa svin! Oerhört glädjande!
Det är också glädjande att folk numera pratar om det och ser till att det är obekvämt i villakvarteret för byggaren där han bor!
Att sen regeringen ger dessa slöfockar bidrag i tid och otid gör ju inte att föraktet för byggare minskar!
Jobba mer och bättre, samt snacka mindre i mobiltelefon på, av kunden, betald tid!
Jag tror man måste börja om från början med byggbranschen. Dagens byggargeneration är helt fördärvade. Byggutbildningarna måste innehålla begrepp som moral och etik samt en annan syn på hur man ska sköta bokföring och det faktum att man ska göra rätt för sig, både mot kunden och staten!
Dagens byggare vill inte jobba (heltst bara köra omkring och snacka mobiltelefon), helst inte betala skatt, inte ta ansvar när något går fel och när det går fel så är det ALLTID kundens fel. Det är dagens byggare i ett nötskal!
Men, som sagt, det är glädjande att dagens kunden är mer "på hugget" och att information sprids fortare om er! Oerhört glädjande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.