En vältalig försäljare från Telia ringde och erbjöd tv via mitt Adsl-abonnemang. Jag gjorde tydligt klart för försäljaren att jag inte var intresserad av ett dyrare abonnemang än jag redan hade via Boxer. Hur det nu var så har han tydligen sålt på mig ett filmabonnemang också, (det var utan kostnad första halvåret, därför märktes inte att det skulle bli dyrare) och det har tydligen en bindningstid på 24 mån. I kontakt med Telia hänvisar de till inspelning där jag man säger att kostnaden framgår. Ja, det här var ju djävligt dumt gjort av mig att gå med på ngt via telefon, jag är nämligen hörselskadad och har svårt att uppfatta allt som sägs i telefon. Jag antar att det är Telia som kommer segrande ur vår konflikt, har jag nåt att sätta emot över huvud taget? Annat än att då när avtalen går ut välja en annan leverantör av såväl internet som telefon och tv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Schwene
  • Laddar…
2 veckors ångerrätt? Distansköpslagen.
 
Regel 1A.

Om DU vill byta något mot något annat så tänk så här: Jag är tillräckligt begåvat för att klara att själv ta kontakt med en ev. framtida leverantör.
 
2 veckor är passerade med råge. Ja, men han var vältalig...och dessutom så var jag inne på att byta till Telia-tv för att få allt på en faktura. Men han lurade på mig ett filmabonnemang som var både dyrt och inte så värdefullt för mig då man inte kan texta svenska filmer, vilka jag mest är intresserade av.
 
Ring Telia och be dem skicka inspelningen till dig. Då kan du själv kontrollera om det det sägs något om filmabonnemang, börja med det.
Det låter som att det gått en tid och först nu när filmabonnemanget börjat kosta pengar så har du uppmärksammat problemet? Då blir det nog svårt att åberopa ångerrätt. Antar jag... Du har ju säkert kunnat se att det står med på fakturorna men med 0:- som avgift.

OM det framgår av inspelningen att du fått höra att filmabonnemanget kommer kosta så och så mycket så kan du ju ändå ringa Telia och förklara att du inte var medveten om den delen av avtalet. Förklara att du hör dåligt och inte uppfattade det. Förklara om det behövs att du gärna blir kvar som kund hos Telia även i framtiden men det hänger på att du slipper ur filmabonnemanget. Slipper du inte det så förklara att du då väljer att säga upp alla avtal med Telia så fort det bara går. Har du tur får du prata med en förståndig person som ser värdet i att ha en nöjd kund länge hellre än en lukrativ kund under begränsad tid. Man vet aldrig, undrens tid är inte förbi... ;-)
 
  • Gilla
Hummingbird och 2 till
  • Laddar…
Ja, jag har begärt en kopia av ljudfilen och också meddelat mitt handikapp. Jag har en pågående konversation med kundtjänst. Jag kan säga upp filmavtalet men får då en "slutfaktura". Bett dem förklara vad det innebär...
 
Kurtivan skrev:
Ja, jag har begärt en kopia av ljudfilen och också meddelat mitt handikapp. Jag har en pågående konversation med kundtjänst. Jag kan säga upp filmavtalet men får då en "slutfaktura". Bett dem förklara vad det innebär...
Risken är väl att slutfakturan omfattar avgift för ditt filmabonnemang till dags dato men där du får betala även de första sex månaderna eftersom de inte skulle varit gratis i ett kortare abonnemang än 24 månader.....:thumbdown:

Eller så får du betala den tid som flutit efter de första sex månaderna och det kanske det kan vara värt bara för att bli av med problemet? Beror ju förstås på månadskostnaden och hur många månader du då måste betala....:|

Eller så får du en slutfaktura där det framgår att den kostnad du redan betalt(?) för filmabonnemanget dras av på nästa faktura och du slipper därmed betala för det helt och hållet. (y)
 
Nej en slutfaktura innebär med stor sannolikhet att man får betala för hela den kvarvarande bindningstiden.

Enda vettiga sättet att hantera telefonförsäljare är att inte prata med dem överhuvudtaget, och undvika affärer överhuvudtaget med de företag som kör med telefonförsäljning. Det finns inga seriösa företag som kör med telefonförsäljning. jag brukar lägga på utan att säga något överhuvudtaget till säljarna, min fru har som hobby att prata med dem, hon fick en Telia försäljare att säga "Jag skall sätta upp dig på vår lista över otrevliga kunder..." om listan fanns så skulle jag se det som ett hedersomnämnande.

Senast jag pratade med en telefonförsäljare så var det Canal Digital som ringde då sa jag "vad bra att du ringer just nu, jag vill nämligen säga upp mitt abonemang", till min förvåning hanterade de faktiskt det utan knot. Ett klart plus i kanten.
 
  • Gilla
Tippen och 6 till
  • Laddar…
Ett problem vid denna typ av avtalsbindning är att Telia företräds av ett externt säljbolag. De brukar ringa upp mig och presentera sig , ex. " hej jag heter Jenny och ringer på uppdrag av Telia". Det är alltid bättre att få tala direkt med det företag som skall leverera varan/tjänsten. Jag ingick dock själv ett Digital TV avtal per telefon med Telia via externt säljbolag för ca 4 år sedan. Det var ett låååångt samtal där själva avtalsdelen med mina ja-svar spelades in. Efter ett par veckor ringde jag upp Telia för att ändra kanalinnehållet, addera, men fick beskedet att de hade ingenting registrerat på mig. Så det långa säljsamtalet hade försvunnit helt spårlöst. Annars tror jag de brukar skicka en skriftlig bekräftelse inom en vecka efter avtal per telefon som tydligt visar innehåll, pris och villkor. Fick du inte det? Om inte så kan du anföra det som ett besvärande faktum för Telia när du vill korrigera bort filmkanalen. Att som ToRy tipsar om att säga upp hela avtalet i alla delar brukar också vara ett framgångsrikt krigsmedel. Lycka till !
 
hempularen skrev:
Nej en slutfaktura innebär med stor sannolikhet att man får betala för hela den kvarvarande bindningstiden.
Just det ja, det alternativet glömde jag. Funderar bara på vilken smilie som bäst skulle illustrera det alternativet... :mad: eller :banghead: kanske....?

Dock så vore det ju för dig som kund fullständigt onödigt att säga upp ett avtal i förtid men ändå få betala för hela perioden. Därmed inte sagt att Telia försöker med det.... :rolleyes:
 
Väldigt kortfattat kan jag berätta att jag för ett år sedan hade samma dust med Telia. De gjorde fel och "gav" mig ett abonnemang som övergick i betalning och 24 mån bindningstid. Detta framkom aldrig i samtalet med kundtjänst, då de erbjöd mig ett större kanalpaket som "kompensation" för flertalet fel i deras leverans i tjänsterna jag abbonerade på.

Hade långt bråk med deras reklamationsavdelning och fick rätt till slut. Det var dock väldigt motvilligt från deras sida och de gjorde "ett undantag" för min skull, vägrade erkänna att de gjort fel.

Gjorde då något som jag väldigt sällan gör, dvs stod vid mitt hot om att lämna Telia, så jag sa upp hela mitt triple play abonnemang och lovade mig själv att aldrig mer vara kund hos Telia.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus.se mobile app
 
Redigerat:
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Jag hade en liknande grej där de hade lagt på bindningstid trots att de hade lovat att det inte skulle vara det. Det framgick inte av bandningen utan var en muntlig överenskommelse.
Jag skriver alltid ner datum, tid och namn på den jag pratar med och vad det gäller så jag har det som "minne".
Jag kontaktade kundtjänst så fort jag fått första fakturan och såg att där stod bindningstid. Jag blev ju naturligtvis nekad direkt men stod på mig och fick dem att gå med på att en "ansvarig" (tror de sa "team-lead") skulle ringa mig.
Ingen ringde så jag ringde igen och sa att jag väntade samtal från "team-lead" och då blev jag framkopplad.
Efter att ha beskrivit ärendet och även delgett vem jag pratat med och tidpunkt sa den ansvariga där att de fixar till det och plockar bort bindningstiden. Som plåster på såren fick jag dessutom 400kr avdrag på nästa telefon faktura.

Stå på dig, förklara att du är hörselskadad och kräv att få tala med någon ansvarig på avdelningen!
Var trevlig och beskriv hur du upplevt det samt att du flera gånger försökt få hjälp från dem men ingen har tagit ditt handikapp i beaktande... Se om det går vägen...

Mvh,
Anders
 
  • Gilla
agsom44
  • Laddar…
Jag har en kollega som också blev ofrivilligt inlåst i 24 månaders bindningstid hos Telia. För att förkorta historien så skall jag bara säga att han hade ett skriftligt avtal om att han hade rätt att avsluta abonnemanget före ett visst datum, och även kvitto på att han hade gjort det.

Telia fortsatte att fakturera, han bestred varje faktura, varje faktura och blev dessutom lovad varje gång att fakturan skulle strykas. varje faktura gick till inkasso, han bestred, sedan gick det till kronofogden och tingsrätten. Och vid den förberedande förhandlingen konstaterar Telias advokat "vi har ju fel, det här lägger vi ned nu".

Men de lade bara ned kravet på faktura beloppet, de fortsatte att kräva honom på inkassoavgifterna. Efter ytterligare en lång runda med löften om att stryka dem, och nya krav via kronofogde osv. Så blev det ny runda till tingsrätten, ny förberedande förhandling. Och advokaten som förvånat säger "vi har ju fel, det här skall vi genast dra tillbaka".

Detta är ju fullt i klass med faktura skojare, Telia borde upp på svarta listan hos Svensk handel!
 
  • Gilla
Jehu och 6 till
  • Laddar…
Tja, det där låter verkligen illa. Som tur är har ju Telias VD Nyberg själv för ett tag sedan erkänt deras usla kundtjänst och lovat kraftfull uppryckning. Förhoppningsvis avses med detta inte bara svarstider när man ringer dem utan också en mer flexibel och kundtillvänd förståelse i själva problemhanteringen. Men, seeing is believing....
 
Det är mycket vanligt det som beskrivs med dessa telemarketing företag som direkt ljuger om div. erbjudanden för att sedan åberopa någon inspelning. En inspelning som sedan visar sig inte vara riktigt bra eller att den tyvärr har försvunnit, men då är det också på det vise att dom inte har något bevis för påstådd överenskommelse. Jag har själv råkat ut för liknande när det gäller Telia och är numera inte någon kund hos dem på något sätt. Och slutfaktura enligt telie är att man betalar resterande tid men blir bortkopplad direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.