Min 80-åriga mamma har via bekanta fått tag på hantverkare som gjort en översyn av hennes tegeltak. De bytte enligt egen uppgift c:a 30 takpannor (som mamma redan hade hemma), rensade takrännor samt moterade en kondensnock. Allt som allt tog arbetet enligt min mamma 1,5 timme för tre personer. De tog 11,500 kr svart för detta jobb. När jag sedan ringer till hantverkaren påstår han att arbetet tog 5 timmar och att de var 4 personer. Huset är ett 1,5 plans hus på 135 kvm från 60-talet. Taket är i bra skick förutom ett par pannor som behövde bytas. Min fråga är vad som kan vara rimlig tid för 3-4 peroner för ovan arbete. Kan de ha klarat av arbetet på 1,5 timme och hon har blivit lurad eller tar det mycket längre tid?
/Maria
 
Spelar det nån roll? Har ni betalat och det är svart så lär ni inte kunna göra nåt.
 
Varför göra svartjobb när det blir lika billigt med rotavdrag + att då har ni garantier!!
 
Ja, naturligtvis skull arbetet ha gjorts vitt med rotavdrag. Min mamma lurades dock av hantverkarna att tro att hon inte kunde få arbetet gjort innan vintern om hon inte betalade svart. Hade hon betalat vitt med ROT-avdrag hade det förmodligen kostat mindre.
 
Utan att ta ställning till svartjobbsfrågan eller om det var värt pengarna. (gränsfall enligt beskrivningen, dom kan ha gjort mer som glömts bort) Så vill jag bara påpeka att om nu trettiotalet pannor har bytts ut så är det värt att tänka på en helomläggning av takpappen.
 
Bortsett från det direkt olämpliga att betala svart så måste det ha varit en mycket bra affär för de som bytte pannorna. 11.500;- rätt ner i fickan för totalt 20 arbetstimmar under vilka 30 takpannor ska ha bytts.
 
A
30 pannor byter vi på max 1 timme på 2 man.

Tar det längre tid har man maskat.
 
lindejo skrev:
Bortsett från det direkt olämpliga att betala svart så måste det ha varit en mycket bra affär för de som bytte pannorna. 11.500;- rätt ner i fickan för totalt 20 arbetstimmar under vilka 30 takpannor ska ha bytts.
oavsett det är svart eller vitt, så är där kostnader också.........kanske något att tänka på.

Den vita hantverkaren "drar" av sina kostnader mot intäkterna

Det svarta hantverkaren får betala sina kostnader med de svarta pengarna:S

Det är alltid svårt bedöma hur många pannor som är söndriga, när man står nere på marken, det ser alltid anorlunda ut, när man går omkring på taket. Det är då alltid bättre och säkrare, om husägaren själv pekar ut de söndriga pannorna.

sedan får man också räkna med körtider, kanske för 4 bilar, vem vet?
 
Redigerat:
saturnus skrev:
oavsett det är svart eller vitt, så är där kostnader också.........kanske något att tänka på.

Den vita hantverkaren "drar" av sina kostnader mot intäkterna

Det svarta hantverkaren får betala sina kostnader med de svarta pengarna:S

sedan får man också räkna med körtider, kanske för 4 bilar, vem vet?
11.500 motsvarar över 40' vitt. Därefter ska man dra av för pensioner och andra nackdelar för svartjobb. Säg 35'. Förstår inte vart du vill komma.
 
Alfred Jonsson skrev:
30 pannor byter vi på max 1 timme på 2 man.

Tar det längre tid har man maskat.
precis, och det var dessutom på ett 4.våningshus..................
 
Nu ska jag inte ta svartjobbare i försvar här, men nu var det ju faktiskt inte bara takpannebyte här, utan montering av kondensnock (Vad är det egentligen? Längs hela nocken? Hur lång tid tar det?) och rensning av hängrännor (går väl iofs rätt fort), och det kan ju också ha varit restid och inköpstid (åka och köpa nock och monteringsbeslag för denna? åka och slänga de 30 gamla pannorna?, mm) inblandat i kostnaden.
 
b8q skrev:
Nu ska jag inte ta svartjobbare i försvar här, men nu var det ju faktiskt inte bara takpannebyte här, utan montering av kondensnock (Vad är det egentligen? Längs hela nocken? Hur lång tid tar det?) och rensning av hängrännor (går väl iofs rätt fort), och det kan ju också ha varit restid och inköpstid (åka och köpa nock och monteringsbeslag för denna? åka och slänga de 30 gamla pannorna?, mm) inblandat i kostnaden.
Tack b8q, det är nog så viktigt att man läser vad som skrivs, innan man går ut och förklarar hur insatt man är i olika arbetsmoment, och dessutom andras kostnader.

Då det inte är något större tak det handlar om, kan man tycka att takets underhåll, är under all kritik, med t ex 30 defekta takpannor. Kan knappast vara efter en orkan, då försäkringen täcker sådana skador. Den 80-åriga damen/husägaren borde långt tidigare få hjälp med tillsynen av fastigheten, och även då det gäller kontakt med hantverkare.

injonil, Du borde kanske öppna en tråd, där vi kan ta upp frågor kring svartjobbarens vinster och förlust av arbetsskadeförsäkring; pensionspoäng m m , och vem som skall tjäna på att dessa upphör vid svartjobb.

Folk borde vara mer försiktiga, när de anlitar en svartjobbare, för jobb på t ex tak . Skulle det hända en olycka, att svartjobbaren faller ned, Ja då står ni där med er tvättade hals.Skall svartjobbaren hämtas med ambulans, kommer polisen också med en utredning som följd, Vad som då avtalats med svartjobbaren, blir svårt att förklara, och Åklagaren kommer att ligga på, då dennes uppdrag ligger i att Staten skall betala så lite som möjligt vid personskador, underhåll till efterlevanden m m . Det blir oftast husägaren som får stå för kostnaderna...............
 
saturnus skrev:
Folk borde vara mer försiktiga, när de anlitar en svartjobbare, för jobb på t ex tak . Skulle det hända en olycka, att svartjobbaren faller ned, Ja då står ni där med er tvättade hals.Skall svartjobbaren hämtas med ambulans, kommer polisen också med en utredning som följd, Vad som då avtalats med svartjobbaren, blir svårt att förklara, och Åklagaren kommer att ligga på, då dennes uppdrag ligger i att Staten skall betala så lite som möjligt vid personskador, underhåll till efterlevanden m m . Det blir oftast husägaren som får stå för kostnaderna...............
Tror du sätter fingret på det viktigaste här. Om en olycka skulle hända med detta affärsupplägget skulle jag nog kunna drista mig att säga att man som beställare har tagit på sig ett arbetsgivaransvar med allt vad det innebär enligt nuvarande lagstiftning. Så trådskaparens mor kanske har kommit billigt undan trots allt.

Men åter till tråden. Har din mamma betalat är det nog bara att bita i det sura äpplet och konstatera att man gjort en dålig beställning av uppdrag och dessutom valt att göra det svart.
 
b8q skrev:
Nu ska jag inte ta svartjobbare i försvar här, men nu var det ju faktiskt inte bara takpannebyte här, utan montering av kondensnock (Vad är det egentligen? Längs hela nocken? Hur lång tid tar det?) och rensning av hängrännor (går väl iofs rätt fort), och det kan ju också ha varit restid och inköpstid (åka och köpa nock och monteringsbeslag för denna? åka och slänga de 30 gamla pannorna?, mm) inblandat i kostnaden.
Jag antar att de totalt 20 timmar som uppgivits ha gått åt också har täckt in alla de arbetsmoment som utförts? De 11.500:- som sedan betalats borde närmast motsvara en timkostnad som innebär att damen kunde fått ett kvitto. Eller den här "kondensnocken" kanske var dyr i inköp? Någon som har en sådan på sitt tak?
 
Redigerat:
Sen så kan man även se det så att dom har fullt med jobb och ska hon ha förtur så får hon betala lite extra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.