Vi satt med kontraktet i handen och skulle betala handpenningen för tomten, och då drar säljaren tillbaks försäljningen. Han ska ge den till någon byggfirma i uybyte av något. Mäklaren som var inblandad i detta avrådde oss att använda oss av en viss bankman vi hade avtalat tid med för lånelöfte, så vi tog en annan bankman. Detta förhalade köpet med nästan två veckor. Lätt att säga i efterhand att man inte skulle ha lyssnat på mäklaren utan snabbat på affären och då hade vi varit tomtägare idag.

Vi hyser inget hopp, men har vi någon rätt i fallet? Det finns en tomt kvar, som inte är lika bra enligt oss. Men undrar om man vågar köpa via denna säljare igen??
 
Nej ni har inga rättigheter så länge han och ni inte har slutit ett giltigt avtal sinsemellan er.
Likadant om jag skulle sälja mitt hus och vi sitter på banken för att skriva avtal så har jag rätten att resa på mig och gå om det inte finns några papper skrivna.
Hoppas att det har löst sig ändå för er med tomt.
 
Om säljare och köpare undertecknat ett formellt korrekt avtal, utan villkor, är överlåtelsen bindnade. Annars icke.
 
Snickarparet skrev:
Vi satt med kontraktet i handen och skulle betala handpenningen för tomten,
Lite oexakt uppgift. Hade ni ett påskrivet kontrakt eller ej?

Huruvida ni hade betalat handpenning eller ej är av mindre betydelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.