Vi har byggt ett totalentreprenadhus från en av de större hustillverkarna.
Här har vi gjort en del tillval i huset för att sätta vår egna prägel, och detta har vi givetvis betalat extra för.
Ett av tillvalen var att vi valde ett 14mm, Salsa lackproteco från Tarkett.
Detta betalade vi 15000kr extra för. Vi fick även hem skötselråd för hur vi skulle ta hand om våra såkallade Takettgolv. Jag har från början tyckt att golven ser ljusare ut än de vi först tittat på. Men litar givetvis på att man ska få vad man har beställt. Efter ett tag när vi varit inne hos grannar som beställt ett likadant golv (Detta handlar om ett nybyggt område med likadana hus) så upptäcker vi att vi har trots detta helt olika golv till både färg och lack. Vårt är ljust och tydligen mattlackad.
Jag åker och hämtar ett prov från Tarkett och jämför, och ser nu att det inte är det golv vi beställt. Då ringer jag upp hustillverkaren och frågar vad det är för golv vi fått.
Till svar får jag att de gjort en upphandling i detta område och att det golv vi fått är ett likvärdigt golv från Forbo!!!! Detta golv må vara likvärdigt i kvalite men inte till färg eller lack eller till leverantör. Känns som man köpt grisen i säcken!!
De hänvisar till att de har rätt till att göra smärre ändringar i material och konstruktion samt att de stöder sig på ABS 05 De påstår också att de inte gjort någon ekonomisk vinning på detta.
Tillsaken hör då att det endast står reservation för ändringar på tillvalslistan som båda parter skrivit under. Samt att det tydligt framgår vilket golv vi beställt.
Sen tycker jag inte att man kan kalla det "smärre ändringar" när det rör sig om ett golv i ett hus med en yta på 144kvm Den rätten till smärre ändringar står endast på sidan för standard utföranden.
Att vi inte har märkt detta vid besiktning är för man som ovan kund inte har ett
tränat öga för golv sorter.
Vad vi anser är att vi har ett avtal där vi båda skrivit under att vi gjort ett extra tillval på golv för 15000kr men fått något helt annat. Ett golv som inte stämmer överrens med vad vi avtat om och som vistat sig både knarra och massa tryckmärken och repor efter redan ett år! Vi ska såklart kontakta konsumentverket men ställer ändå frågan till er här om detta verkligen kan vara helt i sin ordning att de agerar på det här viset??

Vänligen Hanna
 
Tryckmärken och repor blir det i alla golv,
Det beror på användaren, så det argumentet kommer ni nog ingenstans med,
Däremot så verkar det magstarkt att ta betalt för ett tillval ni inte fick. Golvknarr är också ett hållbart argument.
 
Står det att det ska vara ett specifikt märke av golv är det ju icke godtagbart att ändra detta utan att åtminstone förhandla med kunden. Jag tror ni har ganska torr på fötterna och golven verkar ju inte likvärdiga så då är det case closed.

Rimlig kompensation är minst hela tillägget.
 
Tillsaken hör att områdesansvarig byggchef först utlovade ett avhjälpande med att erhålla ett nytt golv. Sedan dröjde det länge och han var på diverse tjänsteresor.
Fick sedan ett brev hem där han påtalade att de inte tänkte göra något åt det felaktiga golvet och inte heller ge oss någon ersättning.
Vad jag mer reagerar över är att de talar om att de gjort en upphandling och i samma stund säger sig inte gjort någon ekonomisk vinning...hur går det ihop?
Varför inte ge oss det vi då beställt, eftersom detta golv från Tarkett inte är något utgåendesortiment.
 
Hälsa din hustillverkare att du förväntar dig ett korrekt golv lagt och på plats inom en given tidsram annars så drar du ärenden vidare till media. Det är märkligt hur många saker som är omöjliga som löses så fort media har tagit upp saken.

Det lär ju knappast vara en bra reklam för hustillverkaren att stå hos i Plus och förklara hur de tagit 15.000 betalt för något som kunden inte fått. Får en och annan blivande kund att tänka om. Tyvärr så är det den enda vägen att få rätt, om man inte vill driva det i tingsrätten. Skall man göra det så vill det att man har vattentätt case så man inte hoppar på en förlikning och står med advokatkostnader för 50.000 i slutändan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.