Tänkte bara skriva lite arga varnande ord innan jag spricker.

I tisdags så köpte vi hotellnätter på resebyrån >>Ticket<< eftersom vi skulle till Thailand.
Vi frågade noga och fick svaret att de var avbokningsbara, ett halft dygn senare har flygplatsen i Bangkok ockuperats och flyget är inställt. När vi ville avboka hotellen så fick vi svaret att det inte alls gick att avboka eftersom de var förskottsbetalade. Konfunderade så la vi på luren och ringde igen och fick prata med en annan säljare.

Jo då, vi skulle få pengar tillbaka, men bara 900:- , inte riktigt "avbokningsbara", man kan avboka men inte få pengarna tillbaka - varför skulle man då avboka ?

Hade vi bokat själva hade vi fått tillbaka _alla_ pengar.
Aldrig mera kommer mina fötter över deras tröskel.

Allt som allt har vi nu förlorat 13000:- då de första hotellnätterna i Bangkok hade mer "normala 72h avboknings policy"
 
Är detta betalat med kort kan eventuellt din bank hjälpa dig med det. Har aldrig behövt själv, men har läst att folk fått tillbaka när de handlat på kortet.
Läs även igenom dina försäkringsvilkor, ibland hittar man lite roligheter även i dem...
 
Risken är väl att försäkringsbolaget hänvisar till Force Majeure, eftersom det handlar om politiska oroligheter, men det är absolut värt ett försök.

Om ni inte kan få pengarna tillbaka, kanske det i alla fall går att få dem tillgodo till en senare tidpunkt?
 
De flesta försäkringsbolag har viss täckning i hemförsäkring, men med betoning på viss. Oftast så är det om man blir sjuk eller råkar ut för något tråkigt under semestern.

men det stämmer som bjurran skriver.
Betalar du tex 75% av resan med VISA kortet så kan dem hjälpa m ersättning o dyl.
En kompis "fastna" på flygplats när det var strejk.. hon hade dock lyssnat på mitt råd och fick ersättning :)

lycka till, tveka inte ring.
Ibland kan det hjälpa att vara på och samtidigt fjäska, dra hela värsta historien om allt som gått till intet, så kanske dom fixar lite extra plåster på såren om de inte kan hjälpa fullt ut..
 
Vi betalade med presentkort på Ticket, annars hade vi betalat direkt till hotellet med kort.(beställer normalt sett alltid själv, runt 80 nätter per år i asien)
Trygghansa har ResPlus tilläggsförsäkring, den kan man köra upp någonstans, eftersom den bara täcker vid sjukdom eller dödsfall.
 
ja, försäkringsbolagen kan bli bättre..
Jag hade isåfall gått på Ticket. Ifrågasatt vad som är avbokningsbart och vad det skulle kostat, för avbokningsbart borde de ha. personen som boka åt Er, denne hade jag också ifrågasatt eftersom Ni var så tydliga med att kolla att det är avbokningsbart. Förhandlingsbart är det kanske att de ger resan vid ett senare tillfälle och inte pengarna...

har du kollat med konsumentrådgivningen? De brukar ha bra tips.

kolla på deras hemsida, de har något som heter Ticket garanti, den kostar, men där står det att man kan avboka o åka om 6månader..
hävda att den borde de erbjudit eftersom du frågade specifikt om avbokning.
 
En större del av nätterna var på ett Ving hotell och när jag ringde till dem så berättade de att deras hotell går aldrig att avboka.

Sen ringer de tillbaka och berättar att det går att avboka ...

Så för att summera så var det tre personer på Ticket som sa att det inte gick att avboka, en fjärde som sa att jag skulle ringa direkt till Ving för att det gick att avboka men att man förlorade första natten. Ving själva sa nej först, sedan att det går med två nätter som straff. Skönt att alla har koll på vad de jobbar med.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.