Metallstycke med hål ligger på brunt bord, möjligt verktyg eller komponent, använt utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Söker reservdel till Luna Z50. Är det någon som har kilar som man fäster frässtål på Luna Z50?
 
Redigerat:
Välkommen till Byggahus!

Om du kontaktar moderatorn och ber honom lägga din fråga i underforumet "Verktyg, maskiner och fordon" hamnar den rätt och det är större chans att någon som vet kan svara på den.

Lycka till!
//Ronnie
 
  • Gilla
Vinudden
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Välkommen till Byggahus!

Om du kontaktar moderatorn och ber honom lägga din fråga i underforumet "Verktyg, maskiner och fordon" hamnar den rätt och det är större chans att någon som vet kan svara på den.

Lycka till!
//Ronnie
P Pysslarn skrev:
Välkommen till Byggahus!

Om du kontaktar moderatorn och ber honom lägga din fråga i underforumet "Verktyg, maskiner och fordon" hamnar den rätt och det är större chans att någon som vet kan svara på den.

Lycka till!
//Ronnie
P Pysslarn skrev:
Välkommen till Byggahus!

Om du kontaktar moderatorn och ber honom lägga din fråga i underforumet "Verktyg, maskiner och fordon" hamnar den rätt och det är större chans att någon som vet kan svara på den.

Lycka till!
//Ronnie
Hej, ny på det här. Var kontaktar jag moderatorn?
 
V Vinudden skrev:
Hej, ny på det här. Var kontaktar jag moderatorn?
Man frågar tex @Daniel_N snällt
 
Fixat!
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
V Vinudden skrev:
[bild] Söker reservdel till Luna Z50. Är det någon som har kilar som man fäster frässtål på Luna Z50?
Lyckades du få tag i en ny spännkil?
 
D danriols skrev:
Lyckades du få tag i en ny spännkil?
Hej, nej tyvärr. Funderar på undersöka om man kan 3d-printa nya…
 
V Vinudden skrev:
Hej, nej tyvärr. Funderar på undersöka om man kan 3d-printa nya…
Skulle inte lita på plast som håller fast hyvelstålen..hellre låta någon mekanisk verkstad tillverka..
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Skulle inte lita på plast som håller fast hyvelstålen..hellre låta någon mekanisk verkstad tillverka..
Hej, nej jag menade att 3d-Printa i metall
 
OK tack för svar.
Jag har inte lyckats plocka ut min ännu. Hur fick du loss axeln, eftersom det krävs att att skjuta ut kilen? Är det skruvarna som håller blocket på utsidan eller är det på sågsidan under bordet?

Borde gå att såga till en egen kil från en solid bit aluminium? Jag förstår dock inte hur spänn mekanismen fungerar eftersom jag inte fått ut den. Känns som kilen har vinkeln åt fel håll för att trycka stålet nedåt in i axeln?

Samt mina stål satt som järnet och jag fick knacka ut dem med en skruvmejsel från sidan (enligt instruktionsbok). Det var då en kil spack. Jag förstår dock inte hur jag skall få tillbaka stålen. Det är alldeles för tajt och dem glider inte ner i springan längre. Någon som haft det problemet? Känns som att något har svällt sedan dem installerades....vilket kan kännas konstigt.
 
D danriols skrev:
OK tack för svar.
Jag har inte lyckats plocka ut min ännu. Hur fick du loss axeln, eftersom det krävs att att skjuta ut kilen? Är det skruvarna som håller blocket på utsidan eller är det på sågsidan under bordet?

Borde gå att såga till en egen kil från en solid bit aluminium? Jag förstår dock inte hur spänn mekanismen fungerar eftersom jag inte fått ut den. Känns som kilen har vinkeln åt fel håll för att trycka stålet nedåt in i axeln?

Samt mina stål satt som järnet och jag fick knacka ut dem med en skruvmejsel från sidan (enligt instruktionsbok). Det var då en kil spack. Jag förstår dock inte hur jag skall få tillbaka stålen. Det är alldeles för tajt och dem glider inte ner i springan längre. Någon som haft det problemet? Känns som att något har svällt sedan dem installerades....vilket kan kännas konstigt.
Tror också man skulle kunna såga/fräsa ut i aluminium. Det är viktigt att det blir exakt rätt vinkel på de. Det är väldigt spröda och går lätt sönder och sitter fast. Jag har plockat isär hela spindeln och plockat ut de från sidan.

Jag fick tag i en maskin med trasiga järn till ett billigt pris (har en uppsättning nu). Kommer du på något sätt att fixa nya är jag intresserad.

De sitter med skruvar som ”puttar upp” kilen som spänner fast hyvelstålet. Tror det skulle gå att göra de i aluminium och borra nya hål och gänga de.
 
V Vinudden skrev:
Tror också man skulle kunna såga/fräsa ut i aluminium. Det är viktigt att det blir exakt rätt vinkel på de. Det är väldigt spröda och går lätt sönder och sitter fast. Jag har plockat isär hela spindeln och plockat ut de från sidan.

Jag fick tag i en maskin med trasiga järn till ett billigt pris (har en uppsättning nu). Kommer du på något sätt att fixa nya är jag intresserad.

De sitter med skruvar som ”puttar upp” kilen som spänner fast hyvelstålet. Tror det skulle gå att göra de i aluminium och borra nya hål och gänga de.
Jag har skickat en förfrågan på att göra nya. När jag får svar återkommer jag
 
D danriols skrev:
OK tack för svar.
Jag har inte lyckats plocka ut min ännu. Hur fick du loss axeln, eftersom det krävs att att skjuta ut kilen? Är det skruvarna som håller blocket på utsidan eller är det på sågsidan under bordet?

Borde gå att såga till en egen kil från en solid bit aluminium? Jag förstår dock inte hur spänn mekanismen fungerar eftersom jag inte fått ut den. Känns som kilen har vinkeln åt fel håll för att trycka stålet nedåt in i axeln?

Samt mina stål satt som järnet och jag fick knacka ut dem med en skruvmejsel från sidan (enligt instruktionsbok). Det var då en kil spack. Jag förstår dock inte hur jag skall få tillbaka stålen. Det är alldeles för tajt och dem glider inte ner i springan längre. Någon som haft det problemet? Känns som att något har svällt sedan dem installerades....vilket kan kännas konstigt.
Jag har samma upplevelse att det ”svällt”. Har fått kontakt med ett företag som eventuellt kan göra nya. Återkommer ifall det går
 
D danriols skrev:
OK tack för svar.
Jag har inte lyckats plocka ut min ännu. Hur fick du loss axeln, eftersom det krävs att att skjuta ut kilen? Är det skruvarna som håller blocket på utsidan eller är det på sågsidan under bordet?

Borde gå att såga till en egen kil från en solid bit aluminium? Jag förstår dock inte hur spänn mekanismen fungerar eftersom jag inte fått ut den. Känns som kilen har vinkeln åt fel håll för att trycka stålet nedåt in i axeln?

Samt mina stål satt som järnet och jag fick knacka ut dem med en skruvmejsel från sidan (enligt instruktionsbok). Det var då en kil spack. Jag förstår dock inte hur jag skall få tillbaka stålen. Det är alldeles för tajt och dem glider inte ner i springan längre. Någon som haft det problemet? Känns som att något har svällt sedan dem installerades....vilket kan kännas konstigt.
Hej, verkar som han producerar på beställning. https://www.ebay.it/itm/26621886950...55-0&campid=5338722076&customid=&toolid=10050
 
Vi kan beställa ihop och spara lite på frakten om det är intressant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.