Har hittat ett bra pris på ett par begagnade skjutdörrar. Problemet är att dörrarna är för breda, Är det någon här som vet om det går att demontera dörrarna och "fixa" till rätt bredd?? (Byta fyllnadsmtrl och "justera" speglen. Hur är dörrarna sammanfogade, skruvat, limmat???
Har inte lust att åka ca 25 mil tor och det inte fungerar. // Vallenman
 
Redigerat av moderator:
Jag vill börja med att fråga om du har fått med räls till skjutdörrarna. Har du inte det bör du lägga ner projektet. Räls ( både uppe och nere) är hiskeligt dyrt hos Lumi.
Mät noga innan du delar dörrarna, så du ser hur mycket som döljs i profilerna.
För att minska storleken på spegeldörrarna lägger du dom plant, med spegelsidan uppåt. Det kan vara bra att palla under speglarna med brädor eller spånskivebitar, så att profilerna hänger i luften.
Lossa profilerna (4 torxskruvar) och bänd isär. På de stående profilerna finns spännare som gör att glaset inte skramlar. De kan va luriga att få bort, därför har jag tagit bort profilerna från glaset utan att ta bort spännarna.
Skär spegeln, om den inte delar sig, knacka försiktigt på spegelbaksidan med glasskäraren. Kapa profilerna och montera.
 
Tillägg: Det är komplett med skenor samt beysningsramp.
Det låter "enkelt". Personlig erfarenhet??

Vallenman
 
Egen erfarenhet:
Det är inget svårt, men det tar längre tid än man tror.
 
Nästan allting tar längre tid än vad man tror. Jag kommer att köpa dörrarna och åka till kompis som är en glasmästare, han bör kunna "knacka" glaset. Vad är det för typ av spännare?. Är det någon risk att glaset knäcks när man bänder isär profilerna??
Tack för hjälpen
// Vallenman
 
Spännarna är ca 15 cm långa al bitar i c-form som snäppes fast.
Glaset är ganska tunt, så visst finns det en risk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.