I vårt hus följer det med en Lumi garderob i hallen. En del verkar ha haft lite problem med dessa just i hallen. Är det någon som tycker att det var bra med garderoben. Vad säger ni som inte gillar det, vad ska man byta ut den mot eller ska det vara en "normal" klädhängare osv?

En annan sak är att i garderoben är centralen för golvvärmen placerad. Om man nu inte flyttar den till någon klädkammare kan det ju vara problem med att få till det bra i det utrymmet. Jag menar då men tex andra garderober osv.

Ideer och kommentarer?
 
Skjutgarderober är praktiska, slukar mycket osv. MEN det som jag retar mig på är att spåret blir fullt av smuts fort och då har vi bara vår i sovrummet.... det rasslar när man drar... ändå dammsuger jag noga där.
 
Vi har inga problem med skräp i spåren och ändå dammsuger vi skrämmande sällan. Jag tycker det är bra att kunna stänga till dörrarna och dölja röran, och speglarna är (förutom på morgnarna) praktiska och gör hallen lite större. Vi är superförtjusta i den här garderoben!

Men en nackdel är att gäster inte riktigt vågar skjuta dörrarna åt sidan och i stället hänger sina kläder på nån stol i närheten. Och det är alltid flera par skor som av slöhet hamnar på golvet utanför skåpet.

Jag tror att om du har en garderob med skjutdörrar så kan det vara bra (dvs om du har plats) att ha en liten, liten klädhängare precis vid ingången och plats för några par skor.

Vår garderob är drygt 1,6 m bred med två spegeldörrar, men jag funderar på om det inte vore bättre att ha tre dörrar i stället. Det skulle ta mer plats på djupet, men dörrarna skulle bli lättare att skjuta åt sidan och det blir en bredare dörröppning som gör det lättare att få överblick över vad som finns i garderoben.
 
Om man har 3 st spegla så bygger dom inte mer på djupet utan dom två yttre går i samma spår.
 
...men då krockar de med varandra och det blir ännu mindre dörröppning än med två dörrar... Vad jag menar är att med tre dörrar i varsitt spår kan drygt två tredjedelar av skåpet vara öppet, med två dörrar knappt hälften. Jag vill slippa den där "nyckelhålskänslan" - men det är ju en smaksak förstås.
 
Vi köpte Lumidörrar med tre dörrar i två spår. Ångrar djupt! :'(
Med tre spår får man mycket bättre överblick och inga dörrar som slår ihop med en smäll.
 
Vi har en lång Lumi i sovrummet med fyra dörrar och en kortare i hallen med två dörrar. Har fungerat klockrent och det är skönt att täcka för kläder och skor. Vi lämnade ett utrymme öppet i hallen för vi misstänkte att gäster inte skulle skjuta undan dörrarna.

Min fru säger att jag ska dammsuga noga i spåren men det är inte speciellt mycket smuts där....
 
Vi har en lumi med 3 dörrar (3 meter bred tot) i vår nybyggda hall och den är underbar!! Den "sväljer" hur mkt som helst och med 4 ungar måste man kunna få undan kläder, skor, väskor och allt annat bråte man inte vill se.

Faktum är att vi är så förtjusta i skjutdörrsgarderoben att vi precis tagit hem en ny (dock med 4 dörrar med en tot-bredd om 3,60) till vårt nya hus som vi flyttar till nu i nov.
Can´t live without it :D

/Mia

P.S. Kan dock hålla med om att fler spår hade varit att föredra D.S.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.