Har en Luktschersmin på tomten som vi planterade för några veckor sen, och upptäckte för ett tag sen att det var helt svart på delar av "grenarna". Vad kan detta vara för något, och är det något man måste/bör ta tag i? Och isf hur :D

Bild på busken och det svarta prickarna här nedanför.
bladlöss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behövs mer information så får ni gärna hojta till :)
 
Är lus, blanda såpvatten o spruta å växterna
 
Är det någon speciell mängd såpa/vatten eller bara blanda lite på måfå?

Samt hur ofta bör man spruta, räcker det med en gång eller ska man göra flera gånger?
 
Grillen skrev:
Är det någon speciell mängd såpa/vatten eller bara blanda lite på måfå?

Samt hur ofta bör man spruta, räcker det med en gång eller ska man göra flera gånger?
http://www.hemodlat.se/sapa-mot-ohyra/
 
Kanon! men körde endast vatten och såpa nu när jag sprutade. Är t-spriten viktig? eller fungerar det utan den? Får isf köra på en sväng till imorgon om man måste använda det :)
 
Har använt många liter såpaspray men har aldrig haft t-sprit i så det funkar utmärkt utan. Vet inte vad den anses tillföra men såpan sätter igen andningsorganen på lössen och övriga kryp.
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Många säger att man ska undvika att spruta med såplösning i stark sol för det kan bli en "brännglaseffekt" som skadar bladen. Det kan vara sant för en gång fick jag bruna fläckar på bladen på en snöbollsbuske som jag hade behandlat. Efter det höll jag mig till att spruta på kvällen och spola av med vattenslangen när det hade gått ett tag.

Vad spriten gör för nytta har jag inte lyckats hitta någon förklaring till fastän många intygar att den ger bättre effekt. Själv skulle jag gissa på att den får såpan att lösa sig bättre i vattnet så att lösningen blir mer homogen och lättsprutad men vad vet jag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.