Har länge haft problem med dålig lukt i frtitidshuset. Vi är där nästan varje helg under vinterhalvåret och bor där hela tiden under sommarmånaderna. Lukten känns precis när man kommer fram till huset och i entrén, därefter känner man den inte. Men kläderna luktar då vi kommer hem till stan. Går iofs att vädra ut, men något känns fel. Haft mögelhund där som markerade vid några ställen, men enligt föraren var det inte några allvarligare problem. Och lukten i huset trodde hon inte hade med mögel att göra. Husgrunden (torpargrund) är kanske inte helt fräsch, men lukten verkar inte komma därifrån. Har öppnat hål i golvet på flera ställen och luktat, då jag kommit utifrån. Snickare och andra med erfarenhet av husrenoveringar har också försökt hitta källan till lukten, men utan framgång.
Så idag när jag gick en sväng i hamnen (fiskehamn) kände jag samma lukt! Det var näten (trålen) till en fiskebåt som luktade. Någon på forumet som får aningar?
 
Redigerat:
Mögel är ju kopplat till fukt, och det verkar inte vara ditt problem.

Utan på din beskrivning av lukten låter det som ruttnande djur och härsknande animaliskt fett (=gammal sill).

Kan du ha döda råttor, katter, fåglar eller andra djur som ligger i väggarna, i bjälklagen eller instängda i grunden?

Hur är det med ventilerna i grunden, är de stängda? Hur ser det ut på vinden?
Är skorstenen OK? Fåglar kan fastna där, men har så låg kroppsvikt så de borde inte vara något stort problem.
 
Gamla garderober och även köksskåp tillverkade med delar av masonit kan avge obehaglig lukt och det kan du inte vädra bort. Vi har precis kastat ut 4-5 garderober från vårt fritidshus som funnits sedan den tiden det kallställdes över vintrarna och lukten försvann nästan direkt från sovrummet.
Ett par bekanta har ett liknande problem med köksskåp där man försökt måla över ytorna men det hjälper endast temporärt, om lukten försvinner under en kort tid eller om färgdoft ersätter i det fallet är nog svårt att avgöra;)
 
Jag har fotograferat hela grunden och upptäckte på ett ställe en "djurkyrkogård". Flera skelett av både möss och kaniner, men de borde ju inte lukta längre. Problemet är att lukten funnits i många år, men tilltagit. Garderober och köksskåp? Värt att testa. Har också hört om byggskivor från 70-talet (då delar av huset byggdes till), som vid varierande temperatur och fukt kan avge lukt. Men vårt hus har alltid minst 16 grader.
 
det luktade gammalt fisk i vår källare när varmvattentank läckte och spånskivor blev något varma och fuktiga. Sök efter pågående små vattenläckor vid spånmaterial typ skivor möbler. Kan vara en radiator som droppar eller ett fönster som inte håller tätt .... vet ej hur ditt hus är byggd och uppvärmt. En fuktig spånskiva är mitt tips :)
gaia
 
Låter inte orimligt. Hade en (kanske fler) läcka i taket innan jag lade om det förra sommaren. Taket var ruttet på några ställen, så det kan mycket väl tänkas att vatten letat sig in i väggarna som består av bl.a. spånskivor. Kan det lukta så långt efter?
 
Vissa material kan fortsätta lukta och kan behöva bytas ut, eller saneras med någon behandling när man hittat dem och vet vad som orsakar lukten.
 
skulle gissa att det bör sluta lukta om det torkat ut. Vi bytte våra skivor för de har blivit tjocka och missbildade. Tydligen har det inte torkat hos dej eller befuktningen fortsätter någonstans . Leta under kylskåp, vid radiatorer, under toan,duch och andra ställen där vattenrör och spån kan mötas.
gaia
 
Redigerat av moderator:
Nu vet vi! Skulle byta panelen(tryckimpregnerad fjällpanel från 70-talet), som blivit "vandaliserad" av klätterväxter. När vi började riva slog lukten emot oss.Panelen var spikad direkt på pappen som i sin tur var fäst vid en plankvägg. Pappen liksom panelens baksida var på några ställen fuktig och lukten var oerhört stark!
Nu återstår bara att byta ut all panel och spika upp den med luftspalt. Visserligen lite jobb, men flera års gäckande luktproblem verkar få sin lösning.
 
  • Gilla
Marlene85 och 1 till
  • Laddar…
Byter nu ut panelen och isoleringen samt lägger en luftspalt mellan yttre pappen och panelen. Men - nu tycker jag att även pappen som ligger innanför reglarna (fuktspärr?) mot den invändiga byggskivan luktar. Verkar vara någon form av papp med inslag av tjära (alltså inte tjärpapp). Skulle vilja ta bort den, men då är frågan: Kan jag låta bli att ersätta den med något (stora delar av huset har ingen fuktspärr - gammalt fritidshus tillbyggt i etapper),eller ska jag ersätta den med plast? Om jag ska plasta och få det tätt behöver jag väl göra det inifrån, alltså riva innerväggarna - inget jag har lust att göra.
 
Redigerat:
Totte_S
Nu låter det lite skumt med dubbla lager papp. Vore bra att få veta exakt hur väggen är uppbyggd och hur du tänkt. En bild på pappen vore inte dumt. Det är möjligen inte så att det är en timmerstomme med utvändig vindpapp som man reglat upp utanpå och tilläggsisolerat och satt ett nytt lager papp?
Vad är det för byggskiva du menar? Är det en väggspånskiva eller baksidan på gipskiva, dvs innerväg?

Ska det bli rätt så skall du utifrån sett ha panel-luftspalt-vindtät papp-stomme med isolering. Sätter du en vindpapp direkt bakom panelen så är det i onödan eftersom träpanel inte släpper igenom vind. Vindpappens funktion är att se till att det inte drar kalluft utifrån, genom luftspalten och igenom isoleringen. Det är ju meningen att det skall cirkulera luft i luftspalten för att få bort fukten som annars får saker att lukta illa...
Eftersom ni endast bor där sporadiskt under kalla årstiden blir oftast inte fuktbelastningens så särskilt hård, och . därmed klarar man sig oftast utan diffusionstätt skikt=plast. Att dessutom bara ha plast delvis är meningslöst och sämre än att vara utan eftersom det uppstår punktbelastning av fukt där plasten tar slut. Vindtätt skikt skall man alltid ha utanför isoleringen.
Hoppas du blev klokare, och med reservation för att jag missuppfattat något.
 
Jag var nog lite otydlig. Utifrån ser det nu ut så här: Panel - luftspalt - papp - isolering - papp (den som luktar) - spånskiva. IMG_2421.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Otydlig igen. Som du ser så har jag tagit bort panelen, tjärpappen och isoleringen.
 
Det är alltså denna papp (som luktar) jag vill ta bort. Borde vara ok?
 
Det föresvävar mig att jag har sett liknande papp (papper? folie?) någon gång.
Är det en tunn svart beläggning på ena sidan något som liknar plastfolie, och en tunn pappersbas (den som syns på bilden)?

En enkel princip att följa när det gäller de olika skikten i en yttervägg är att inga yttre skikt, t.ex. vindpapp, skall ha större ånggenomgångsmotstånd än ett inre skikt. För då är det risk att vattenånga kondenserar där, och ger upphov till svartmögel.
Alltså den fukt som tar sig in i väggkonstruktionen skall ha lika lätt att ta sig ut.

Men sommarstugor/fritidsstugor är ju lite speciella, då de används så lite och ofta står med bara lite underhållsvärme och ingen fuktbelastning inifrån.

Jag är själv "delägare" till en stuga från 1950-talet. Den har papp under ytterpanelen, ingen luftspalt, 70 mm rockwool-isolering och träpanel på insidan. Inget annat, och den har klarat sig bra i >50 år.

Så i ditt ställe skulle jag rivit väck den där pappen, som skapar luktproblem.
Och en spånskivevägg kan väl bli hyfsat tät genom en uppfräschande ommålning.
Det kan ju inte bli värre :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.