M
Hej,

Vi har köpt en norsk lägenhet byggd 2008 där toan luktar väldigt illa, men inte hela tiden och vi vet inte vart lukten kommer ifrån. Vi tycker att blåser det mycket ute och om någon har gått på toaletten i andra våningar så luktar det illa. Det luktar intensivt en stund, sen försvinner det så när vi har haft rörmokare här så har ingen hittat fel för det har aldrig luktat just när de kollat. Jag har funderat på om vårt vattenlås fungerar, men det ser inte ut som vad andra vattenlås ser ut i Sverige. Saknar det någon del eller ser norska vattenlås ut såhär? Det luktar inget i avloppet i vanliga fall, men när det luktar känns det i hela badrummet och jag kan inte säga att det kommer ifrån avloppet. Ibland undrar jag om det kommer ifrån toaletten? Kan lukt ta sig upp ur toaletten? Tacksam för idéer och förslag på vad som kan tänkas vara fel.
 
  • Avlopp med öppet vattenlås och demonterad toalett, fråga om funktion och möjlig luktorsak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var sitter avluftningen? Fläktar?
 
Finns det något som kan fungera som ett vattenlås i brunnen öht?
 
Finns det andra avlopp, t.ex. från handfatet? Kolla att gummimuffar etc kring både handfatsavlopp och toalett är i OK skicka, har en sådan torkat och spruckit kan det lukta rätt illa...
 
Kontrollera så att inte det finns sprickor i tätningen (o-ringen) som sitter runt insatsen i golvbrunnen. Är den skadad kan lukt komma upp ur golvbrunnen där.
 
S
MathiasS skrev:
Finns det något som kan fungera som ett vattenlås i brunnen öht?
kolla brunnen närmare
 
ja jag ser bara ett stort jädra hål där det borde sitta ett vattenlås, men det kanske är så att bottenkoppen + röret ner från insatsen till vänster i bild utgör vattenlåset?
 
Det syns ju ingen bottenkopp. Står det vatten nere i det som bara ser ut som ett stort hål nu?
 
Håller med Mathiass
Ser ut som att det fattas något i hålet
Vore värdefullt med en bild ner i brunnen
 
Om jag var i den situationen skulle jag ( för att möjligen utesluta fel i brunnen):
1. Kolla hela O-ringen på låset (A). Se till att det inte är skadat. Rengöra och möjligen lätt smörja in med lämpligt fett.
2. Kolla hela anliggningsytan i brunnen (B). Rengöra noga och leta efter skador.
3. Verifiera att styrningen fungerar och att låset går tillräckligt långt ner för att (A) ska täta mot (B).

Golvbrunn med delvis avlyft locket markerat A och anliggningsytan i brunnen markerat B, behöver rengöras och kontrolleras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett annat vanligt knep är ju också:
Montera ihop brunnen , men lägg inte på silen.
Tappa upp en 10 l hink med vatten.
Fyll golvbrunnen med vatten.
Be någon titta ner i brunnen ( eller filma ) när du ganska snabbt tömmer hinken i toalettstolen.

På detta vis kan man se om det finns problem med avluftningen och att det då t.ex. "bubblar till" i brunnen. Kan ju också vara vattenlås i handfat eller liknande som "bubblorna" kommer om det är problem.
 
Ser ut som purus brunnar där man knäpper bort vattenlåset för att rengöra det. Det ska sitta upponer under delen du monterat loss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.