Hej!

Under ett par veckor nu så har det börjat lukta surt urin från vårt badrum. På morgonen när vi vaknar luktar det inte men så fort man har kissat och spolat första gången för dagen sprider sig lukten som ligger kvar ett tag men försvinner efter ett par timmar. Det luktar alltså surt urin, inte avlopp eller liknande då golvbrunnen även är nyligen rensad.

Lukten kommer och går vilket är ännu märkligare och gör det svårt att felsöka. Först trodde jag det var silikonet som hade luckrats upp så jag la nytt silikon på wc-stolen vilket hjälpte några dagar men sen kom det tillbaka.

Jag har försökt lukta mig till vart det kommer ifrån men utan någon lycka. Tips tas gärna emot! Är det kanske dags att byta stol?

Baktill på stolen sitter det även en platta som är svår att fota, den ser inte helt tät ut. Kan det vara så att lukten kommer därifrån?

Närbild på baksidan av en toalettstol med en markerad lucka som inte ser helt tät ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan det ha något med ventilationen att göra, eller att lukten ev kommer från donet i badrummet från någon annan som bor i huset? Alltså lägenheten under/över?

Badrumstak med ventilationsuttag, hyllkant med tandborste och necessär, spegelbelysning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Det är inte så enkelt att toalettstolen är skitig under kanten ?
Speciellt i framkant kan det hamna skvätt som sen inte spolas bort ordentligt, och skurar man inte där då och då så kan det lukta.
När man spolar så når ofta inte vattnet fram hela vägen, men kan "luckra upp" lite på kanten, och det kan lukta.
 
Tänker som Klas här. Det är därför det kommer när ni använt toan, smutsen fuktas och då luktar det.

Isåfall bör husmorstipset bikarbonat vara effektivt. Blanda bikarbonat med lite vatten till en pasta, ta på en plasthandske och smeta på uppe under spolkanten, särskilt längst fram, men även mitt bak. Låt sitta ett tag, ta sedan en tvättsvamp eller halvgrov trasa fuktad med ättika och gnugga. Det ska sedan helst sköljas bort med hett vatten för bästa effekt.
 
  • Gilla
LyckansHus och 1 till
  • Laddar…
Vi hade samma problem med en ny WC-stol. Luktade kattpiss och försökte koppla problemet till dåligt städ, urin som trängt ner i fog, lufttryck mm. Fann inget mönster. Har läst om microprickor i porslinet som till slut ger ett ej synligt läckage. Vi tröttnade och bytte stol och problemet försvann och har inte återkommit.
 
  • Gilla
LyckansHus och 1 till
  • Laddar…
M May skrev:
Vi hade samma problem med en ny WC-stol. Luktade kattpiss och försökte koppla problemet till dåligt städ, urin som trängt ner i fog, lufttryck mm. Fann inget mönster. Har läst om microprickor i porslinet som till slut ger ett ej synligt läckage. Vi tröttnade och bytte stol och problemet försvann och har inte återkommit.
Vilket märke och modell var det på stolen ni hade problem med? Och vilken bytte ni till?
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Vilket märke och modell var det på stolen ni hade problem med? Och vilken bytte ni till?
En Svedbergs. Modell vet jag inte. Vi bytte till en ny av samma sort. Misstanken var att den skadats vid montering/lyft eller förvaring. En del andra problem i nybygge delvis beroende på sånt.
 
Löste sig detta? Har liknande problem med kraftigt sur lukt (liknar urin men inte riktigt) efter spolning och kom över denna tråd när jag googlade. Till skillnad från dig kan jag dock inte lokalisera källan till lukten, det luktar lika mycket i dusch-delen av badrummet som när jag luktar rakt ner i toaletten. Även luktat ner i cisternen men där kände jag snarare nån annan lukt. Sannolikt är det väl dock toaletten eftersom lukten uppstår när man spolat. Lukten försvinner efter en lång varm dusch.

All hjälp uppskattas!
 
Groer Groer skrev:
Löste sig detta? Har liknande problem med kraftigt sur lukt (liknar urin men inte riktigt) efter spolning och kom över denna tråd när jag googlade. Till skillnad från dig kan jag dock inte lokalisera källan till lukten, det luktar lika mycket i dusch-delen av badrummet som när jag luktar rakt ner i toaletten. Även luktat ner i cisternen men där kände jag snarare nån annan lukt. Sannolikt är det väl dock toaletten eftersom lukten uppstår när man spolat. Lukten försvinner efter en lång varm dusch.

All hjälp uppskattas!
Låter som att avflödet inte funkar 100% i dina rör. Vattenlås borde iofs ta det. Duschens och toans avlopp går väl ihop under ditt golv. Om du har järnstammar kan man även tänka sig att nåt rostat och läcker lite.
Jag skulle titta ner i avloppet under vattenlåset i duschen. Propplösare kan testas. Sen ev samma på toan, men då får du lyfta bort den. En inpektionskamera kan också vara nåt. Billiga finns på Temu, kopplas till telefonen.
 
M May skrev:
Låter som att avflödet inte funkar 100% i dina rör. Vattenlås borde iofs ta det. Duschens och toans avlopp går väl ihop under ditt golv. Om du har järnstammar kan man även tänka sig att nåt rostat och läcker lite.
Jag skulle titta ner i avloppet under vattenlåset i duschen. Propplösare kan testas. Sen ev samma på toan, men då får du lyfta bort den. En inpektionskamera kan också vara nåt. Billiga finns på Temu, kopplas till telefonen.
Tack för input. Tror inte jag riktigt har kompetensen för att göra en ordentlig diagnos själv, men hjälpsamt att få input innan jag kontaktar en rörmokare!
 
Hos oss började vi svagt känna av lukt i ett badrum, från en ca 20 år gammal toalett. Likten kom och gick lite.

Vi bytte ut både den toaletten och en annan - det var ändå dags. Få dagar efter detta blev lukten mycket värre i det badrum där vi tidigare hade haft svag lukt. Vi antog att det hade något med monteringen/anslutningen att göra, och företaget som hade monterat kom tillbaks - 2 gånger - lyfte bort toaletten, gjorde ”något” och satte tillbaks den.

Första gången blev det bättre bara ett par dagar. Andra gången kom en mer erfaren person, och efter det har vi inte haft någon lukt alls. Tydligen var problemet något med tätning, mer satte jag mig inte in i saken - är bara glad att det löste sig!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Hos oss började vi svagt känna av lukt i ett badrum, från en ca 20 år gammal toalett. Likten kom och gick lite.

Vi bytte ut både den toaletten och en annan - det var ändå dags. Få dagar efter detta blev lukten mycket värre i det badrum där vi tidigare hade haft svag lukt. Vi antog att det hade något med monteringen/anslutningen att göra, och företaget som hade monterat kom tillbaks - 2 gånger - lyfte bort toaletten, gjorde ”något” och satte tillbaks den.

Första gången blev det bättre bara ett par dagar. Andra gången kom en mer erfaren person, och efter det har vi inte haft någon lukt alls. Tydligen var problemet något med tätning, mer satte jag mig inte in i saken - är bara glad att det löste sig!
Om det är otätt mellan toastol och avlopp kan det lukta därifrån. Vi har en gammal toa där manschetten har torkat och börjar krackelera/smula. Vi drog några varv plastfolie runt i väntan på att vi ska orka skaffa en ny manschett och nu luktar det inte.
 
M mrsnhp skrev:
Om det är otätt mellan toastol och avlopp kan det lukta därifrån. Vi har en gammal toa där manschetten har torkat och börjar krackelera/smula. Vi drog några varv plastfolie runt i väntan på att vi ska orka skaffa en ny manschett och nu luktar det inte.
Typ så förklarade man detta för oss också.
Att det började lukta redan när vi hade gamla toaletten pga att detta hade skett.
Och sen hade man väl inte gjort ett tillräckligt bra jobb med monteringen av den nya.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Hade samma lukt efter nyrenoverad lägenhet fick oxå sån toa nära vägg med lucka nere vid vägg första gången gjorde ja rent bakom luckan å lukt försvann men kom tebax efter ett tag rengjorde igen men satt inte tebax luckan bakom så de kan vädras bättre å ingen mer sur lukt har även undvikit få in vatten m,m där om städar
 
4774
Skurar du av väggarna runt toaletten när du städar där inne? För urinångorna sätter sig efter ett tag om man inte skurar av dem och bildar en knappt synbar hinna på väggarna runt toaletten. Har du kakel/klinkers på golvet så kolla fogarna närmast toaletten, de kan oxå suga åt sig minsta droppe som hamnar utanför toaletten. Detta gäller främst om du har golvvärme
 
W wmc skrev:
Hade samma lukt efter nyrenoverad lägenhet fick oxå sån toa nära vägg med lucka nere vid vägg första gången gjorde ja rent bakom luckan å lukt försvann men kom tebax efter ett tag rengjorde igen men satt inte tebax luckan bakom så de kan vädras bättre å ingen mer sur lukt har även undvikit få in vatten m,m där om städar
kan tillägga att bodde 10 år i lägenheten min innan dom renovera och blev ny toamodell med lucka bakom som ja inte hade innan och aldrig sån sur lukt som ja oxå fick bort med att inte spola runt vatten bakom så damm eller ludd kommer in plus ta bort luckan helt så luft cirkulerar bättre å vatten dunstar bättre..

min toa är även ännu närmare plastlucka stötte i vägg är även lite mer böj nedre kant toan model IFÖ troligen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.