Hej!

Grannen i lägenheten under mig är en sådan typ som kedjeröker från tidiga morgon till sena kväll. Hans rökning har jag tidigare bara störts av när han har rökt på sin balkong och då jag haft balkongdörren öppen. Då har jag stängt balkongdörren och sluppit hans rök.

Men sedan två, tre veckor tillbaka har något hänt. Rökning från hans lägenhet sipprar in i min genom springor i byggnaden, stammen eller ventilationen. Stanken känns ungefär som om jag satt i samma rum som honom medan han rökte och det spelar ingen roll om jag stänger igen alla tilluftsventiler eftersom cigarettröken inte kommer utifrån. Grannen har balkongdörren på glänt dag och natt så trycket i hans lägenhet är antagligen högre än i min vilket gör att röken lättare sugs in i min lägenhet.

Det är endast badrummet som hans cigarettrök inte når. Det inbillar jag mig beror på tätskiktet som gör att isoleringen är bättre där.

Finns det något jag som bostadsrättsinnehavare kan göra åt saken? Att prata med grannen är inte ett alternativ då han sannolikt lider av sinnessjukdom. Tyvärr har han också rätt att röka hur mycket han vill i sin egen lägenhet.

Kan bostadsrättsföreningen göra något åt saken? Som jag förstår det är det deras ansvar att se till att lägenhetsskiljande väggar och golv är täta och att luft inte tränger igenom. Är det praktiskt möjligt att täta golvet eller taket så att röken inte sipprar igenom?
 
Hej,
Detta är ett tråkigt bekymmer och jag lider med dig.
Genom att stänga alla friskluftsventiler till din lägenhet skapar du ett undertryck och då suger du luft där det inte är tänkt att sugas. Öppna dessa igen.

Jag skulle pratat med föreningen, de kanske behöver se över tryckbalansen i fastigheten?
 
S
Att det är förbjudet att förgifta folk på uteserveringar men inte förbjudet att förgifta folk i sina hem är så Jävla sjukt...
 
  • Gilla
Bosse bärkasse och 5 till
  • Laddar…
Finns en liknande träd här, har du kollat vid rörgenomföringar under diskbänk tex?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns en liknande träd här, har du kollat vid rörgenomföringar under diskbänk tex?
Jag kommer inte åt dem. För cirka 20 år sedan renoverades lägenheten och då bytte man plats på köket och sovrummet (lägenheten är en liten tvårummare) så att köket hamnade i mitten av lägenheten och sovrummet närmast stammen. Sedan förlängdes rören så att de går genom en avlång låda i sovrummet.

Det luktar dock inte rök under diskbänken så jag tror inte det är därifrån röken kommer. Enda jag med säkerhet kan säga att den inte kommer utifrån eftersom tilluftsventilerna inte luktar.
 
P
Röklukten kan komma via ventilation för spisen. Har det problemet själv och det är fruktansvärt vidrigt. Täta kring stos där slang från fläkten är ansluten och se till att ha en "backventil"/kallrasventil som fungerar.
 
Nu när det är kallt luktar det extra vidrigt eftersom gubbjäveln röker inomhus och inte har vett på att ha fönstret öppet ens. Dessutom fimpar han i vattenfyllda glas vilket luktar så jävla äckligt.
 
Har fortfarande samma problem. Inte ens när det är varmt och soligt har gubbjäveln vett att sätta sig på balkongen. Funderar på att anmäla och säga att det luktar hasch från grannes lägenhet... Kanske skulle något hända då.
 
  • Gilla
Bosse bärkasse
  • Laddar…
K KarlAxel skrev:
Har fortfarande samma problem. Inte ens när det är varmt och soligt har gubbjäveln vett att sätta sig på balkongen. Funderar på att anmäla och säga att det luktar hasch från grannes lägenhet... Kanske skulle något hända då.
Rökare är en plåga när dom skiter i andra människor. Finns de som tvingas lämna sina bostäder på grund av rökarna. Stort människolidande utöver den hälsoskador.
 
Det är ju bara att göra en anmälan till din hyresvärd alt bostadsrättsförening. De kan utföra ventilationsmätningar och de kan även via ”rök” se om det läcker från din grannes lägenhet. Också ett bra tillfälle att verkligen få det bekräftat att det är tillåtet att röka inomhus, känns tveksamt. Hur som helst är det hyresvärdens ansvar att se till att du inte får rök (lukt) i din lägenhet.
 
K KarlAxel skrev:
Har fortfarande samma problem. Inte ens när det är varmt och soligt har gubbjäveln vett att sätta sig på balkongen. Funderar på att anmäla och säga att det luktar hasch från grannes lägenhet... Kanske skulle något hända då.
Jag tror inte du vet hur hasch luktar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.