Köpte ett hus i januari byggt på 30 talet. På över våningen finns en liten toalett med handfat. Det luktar fruktansvärt mellan varven nästan stickigt. Vi har tätat handfat och rensat, inget hjälper. Vad ska jag göra?
 
Vad menas med "tätat handfat"?

Jag skulle kunna tänka mig att vattenlåset eller anslutningen vid golvet är orsaken? D.v.s. antingen försvinner vatten från vattenlåset p.g.a. baksug från toalett eller dylikt. Eller så är anslutningen vid golvet inte helt tät?

Har ni avluftning på den avloppsstam som handfatet/toaletten är ansluten till?
 
Finns det någon avluftning från avloppsstammen? Brukar finnas ett rör som går upp genom yttertaket? Har du rensat handfatsavloppsrören?
 
eviljava skrev:
Vad menas med "tätat handfat"?

Jag skulle kunna tänka mig att vattenlåset eller anslutningen vid golvet är orsaken? D.v.s. antingen försvinner vatten från vattenlåset p.g.a. baksug från toalett eller dylikt. Eller så är anslutningen vid golvet inte helt tät?

Har ni avluftning på den avloppsstam som handfatet/toaletten är ansluten till? Har tätat vid golvet under handfat. Men röret är helt rakt, ska det vara så, blir osäker då gällande vatten lås och avslutning
 
Marie Ernlund skrev:
Har tätat vid golvet under handfat. Men röret är helt rakt, ska det vara så, blir osäker då gällande vatten lås och avslutning
Ingen utbuktning eller böj någonstans? Det finns ju även raka vattenlås (se länk)
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/purus-50015-v-lassats-11_4x32.html

Men om du inte har något sådant är nog fallet avslutat! Bara att åka till närmaste bygghandel/vvs-butik och införskaffa ett vattenlås. Sedan bör det lukta bättre.
 
Jag åker. Tack så jättemycket för bra förslag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.