Y
Villa från 1980, fläkt på taket för utsug i kök och badrum. Öppna ventiler över varje fönster.

Men det luktar instängt, luften står still. Vad gör man, inte har jag råd att montera något avancerat luftsystem till varje rum.

Men en egna idé, baserad ifrån när jag lånade en större joinseringsapparat och körde i några veckor, vore att köpa sånna små diskreta modeller som man kan placera strategiskt i var sin ände av huset, så neutraliserar den luften från både doft och damm... Detta känns så lockande så klurade på att man kanske kunde satt lufttrummor kopplat till en sådan av mellanstorlek, som på sjukhus...

Men - ni kanske bara tycker det är trams och att jag borde ha dörrar och fönster öppna oftare samt städa oftare? :)
 
Funkar fläkten? Mina föräldrars fläkt var så tyst, så när den pajade märkte dom det inte förrän det började lukta mat i bastun. :)
 
Kolla att fläkten funkar och att det är sug i kök, bad osv. En stor-rengöring kanske bör göras av fläkt, rör, spiskåpa, filter och don.

Kolla att det kommer in luft i ventilerna (fönstren).

Om ovan är OK så har ni ventilation. Det kan i och för sig vara för lite luft omsättning. Borde mätas. Det finns kanske olika hastigheter på fläkten, öka ett steg.

Jonisering och alla andra typer av apparater som tar bort lukt. Tar bort lukten i luften, men det åtgärdar inte problemet. Alltså om det finns något som luktar så borde ni åtgärda det. Nu kan lukten sitta i allt i huset, så det kan ta en stund innan sådan lukt försvinner. Men troligtvis så kommer lukten från något enskilt ställe/sak (om ni har tur). Kanske t.o.m. mögel någonstans. Detta bör hittas så ni kan åtgärda det.

Tänk på att jonisering/ozon/mm apparater kan ha negativa sidor också. De flesta tar bort lukt p.g.a. att de skapar ozon. Ozon i för stora doser är inte bra. Ozon används faktiskt för rök/lukt sanering då i höga doser och mäanniskor i klädda 'rymd'-dräkter och andningsskydd.

Mitt råd är att inte överösa huset med massa luktborttagningsmaskiner. Utan åtgärda problemet. Eventuellt kanske man kan tänka sig att tillfälligt använda någon luktborttagningsmaskin en period i ett visst rum. Som man då inte är i. t.ex. om en garderob luktar.

Har ni källare/grund? Luktar det där?
 
Yrrol skrev:
Öppna ventiler över varje fönster.
Det låter inte rätt. Har ni tilluftventiler även där det finns frånluftventiler, dvs kök och badrum?
Det kan i så fall en anledning till dålig cirkulation, det blir som en "kortslutning".
De rum som har frånluftsventiler ska få sin tilluft från resten av huset, inte direkt utifrån.

Tilluft i sovrummen och kanske vardagsrummet.
Frånluft i badrum, dusch, kök, tvättstuga, förråd etc.

För att det ska fungera med stängda dörrar behöver man ventilationsöppningar.

/Hasse
 
H
Kryp och lukta överallt som mögelsanerarna gör. Orsaken borde ju åtgärdas innan det blir värre.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.