Har köpt en ny spira 6260 från IFÖ. Denna installerade jag i badrummet i källare i sommarstugan. Har varit väldigt nogrann med att gummimanchett och rör sticker upp såsom det är tänkt och även testat att justera positionen upp och ner lite utan någon direkt förändring. Dvs ca 5-9CM över golv upp och ner.

Det som sker är att vi vädrar ut på dagarna nu när det är så varmt och då försvinner lukten mer eller mindre och sedan stänger vi fönstrerna i källaren när vi skall gå och lägga oss. När vi sedan vaknar på morgonen och går direkt ner till källaren för att kontrollera lukten så är den rätt påtaglig.

Det som är märkligt är att jag tycker att det luktar rätt krafigt från vattnet i toaletten som jag fyllde upp för att fylla vattenlåset. Detta vattnet är filtrerat vatten från vår brunn. Samma vatten som vi har i WC på övervåningen där det är helt luktfritt.

Jag har även spolat med trädgårdslangen i toaletten i ca 1 minut för att byta vatten och detta hjälper ändå inte. Varje morgon luktar det väldigt illa. Först var jag säker på att det var avloppslukt och så är det kanske men det är lite av en sur doft nästan.

Känner att jag har försökt tänka logiskt kring detta och i mitt huvud så skall det ej kunna sprida sig lukt om vattenlåset är fullt och gummimanchetten sluter fint mot porslinsöppningen.

Vill även säga att vi har en avluftare på avloppet som visserligen är placerad på källarplan men har ej utfört något problem historiskt iallafall. Sen är det så att på natten används inte toaletten och doften är ju ej så påtagande när vi vädrat på kvällarna så det känns som att den kommer även utan att det spolas så eventuella luftbubblor kan inte direkt påverka heller.

Jag har tänkt lite på vad det kan vara och undrar om någon har någon erfarenhet. Kan det vara någon beläggning på porslinet som skapar en sur doft? Kan den behöva städas? Låter lite absurt.

Kan det sprida sig genom porslinet på något sätt? Kan toaletten rimtligtvis vara otät?

Tacksam för svar och tips. Känner mig lite uppgiven :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.