har eget avloppssystem,en trekammarbrunn med markinfiltration..funkar fint,men ibland luktar det inte så jättehejsan..kan man göra nåt åt det,för att minska lukten?och,en sån anläggning,slammar infiltrationen igen när det gått ett antal år,så den behöver göras om,eller behövs det sällan göras något åt den+
 
För det första ska avluftningen till avloppet gå ovan nock. Gör den inte det så kan de komma lukt från avloppet (fast då från luften, om avluftningen sitter får lågt på taket).
Och ja, markbäddar/infiltrationer behöver göras om med jämna mellanrum.
 
njaaa,det är inte inne det luktar hejsan emellanåt,utan ute vid brunnens närhet...får väl spola ner surströmming i byttan....
 
Jag antar att det är luftningen av infiltrationsrören som luktar. Det brukar vara svårt att undvika. Många ifrågasätter nyttan med denna luftning, även proffs, och brukar sätta igen den. Själv brukar jag tejpa en påse över när jag inte vill att det ska lukta, t ex vid grillpartyt. Har också övervägt att sätta igen dem permanent men har inte kommit mig för.
 
Freko skrev:
Jag antar att det är luftningen av infiltrationsrören som luktar. Det brukar vara svårt att undvika. Många ifrågasätter nyttan med denna luftning, även proffs, och brukar sätta igen den. Själv brukar jag tejpa en påse över när jag inte vill att det ska lukta, t ex vid grillpartyt. Har också övervägt att sätta igen dem permanent men har inte kommit mig för.
De finns väl för att syresätta bädden och på så sätt hålla bakterierna vid liv?
Sätter man igen dem förkortar man ju livslängden på bädden?
 
Jag tror att syresättning fungerar aldeles utmärkt ändå - det kommer ju luft andra vägar och vattnet i sig är syresatt efter diverse kranar och spolningar. Min uppfattning att luftningen finns till för att undvika att det bubblar i andra avlopp när man t ex spolar och luften i brunnen/systemet inte har någon annanstans att ta vägen då vatten tar dess plats. Detta tyckar jag är tydligt när jag har satt igen luftningarna och spolar så bubblar det lite varstans. Det finns en viss risk att det då börjar lukta inomhus, men det är ju bara att prova - jag har inte haft sådana problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.