Bor i hus byggt - 54. Efter att jag varit tvingad att sluta använda parfymerade produkter (tvättmedel, sköljmedel, hudkrämer, deo osv) så tycker jag kläderna börjat lukta gammalt.
Typ gammalt instängt. Känner inget hemma men känner de ibland utanför hemmet om jag luktar på kläderna. Blir stressad då man alltid läser lukt i kläder =fukt och mögel. De luktar inte så inne i huset, och folk jag frågat tycker inte de luktar heller. Huset har självdrag. Erfarenheter?
 
D DorisDoris skrev:
Bor i hus byggt - 54. Efter att jag varit tvingad att sluta använda parfymerade produkter (tvättmedel, sköljmedel, hudkrämer, deo osv) så tycker jag kläderna börjat lukta gammalt.
Typ gammalt instängt. Känner inget hemma men känner de ibland utanför hemmet om jag luktar på kläderna. Blir stressad då man alltid läser lukt i kläder =fukt och mögel. De luktar inte så inne i huset, och folk jag frågat tycker inte de luktar heller. Huset har självdrag. Erfarenheter?
Jag tyckte jag fick något slags instängd lukt i de kläder som jag hade i garderoben i huset vi hyrde förut, det var också från 50-talet någonting, men jag tyckte inte det var en fukt/möglig lukt utan mer som instängt, som när man haft ett gammalt träskåp eller en gammal byrå stängd ett längre tag och sen öppnar den (är min förklaring ens möjlig att förstå? ;) )
Lukten var i alla fall mer som torrt damm än fukt/mögel.
Det blev bättre när jag hade en skvätt ättika i sköljmedelsfacket, det kanske är en möjlighet för dig? Lite beroende på varför du inte kan använda parfymerat, om det är känslig hud så kanske det inte går ändå.
Om jag visste vilka kläder jag skulle använda i förväg så brukade jag vädra dem lite.
 
vonSallad vonSallad skrev:
Jag tyckte jag fick något slags instängd lukt i de kläder som jag hade i garderoben i huset vi hyrde förut, det var också från 50-talet någonting, men jag tyckte inte det var en fukt/möglig lukt utan mer som instängt, som när man haft ett gammalt träskåp eller en gammal byrå stängd ett längre tag och sen öppnar den (är min förklaring ens möjlig att förstå? ;) )
Lukten var i alla fall mer som torrt damm än fukt/mögel.
Det blev bättre när jag hade en skvätt ättika i sköljmedelsfacket, det kanske är en möjlighet för dig? Lite beroende på varför du inte kan använda parfymerat, om det är känslig hud så kanske det inte går ändå.
Om jag visste vilka kläder jag skulle använda i förväg så brukade jag vädra dem lite.
Jag tycker inte heller de luktar fuktigt eller mögligt. Utan mer som de kan lukta hemma hos gamla människor. Inte direkt sommarstugelukt men kanske lite ditåt. Gammalt, instängt. Tvingade min kollega att lukta på min tröjja och hon sa att de luktade svagt vindsförråd typ.. Eller höghuskällare. Hon hade nyss hämtat upp sina vinterkäder därifrån och sa att de luktade lite som det. Jag blev iskall och tänkte gud nu e huset fullt av mögel! Men känner inte den lukten alls i huset. Vi eldar med ved inne.. Kanske kläderna tar åt sej den lukten? Men dom luktar inte rök... Nee jag vet inte. Vet inte om jag känner denna lukt nu då vi i övrigt har helt doftfritt hemma.. Allt från rengöringsmedel till deo... Får prova ättika..
 
Jag fick så i min gamla tvättmaskin, att köra en sväng med bikarbonat o ättika hjälpte 1 dag eller 2 sen kom doften tillbaka. Har sen 2 år ny maskin och doften är helt borta.
Mao prova att köra dina kläder i en annan maskin och se om doften försvinner.
 
tttomten TomasJor skrev:
Jag fick så i min gamla tvättmaskin, att köra en sväng med bikarbonat o ättika hjälpte 1 dag eller 2 sen kom doften tillbaka. Har sen 2 år ny maskin och doften är helt borta.
Mao prova att köra dina kläder i en annan maskin och se om doften försvinner.
Men om de är tvättmaskinen, borde inte kläderna lukta mer sur då? Typ.. Unket och surt, ungefär som handdukar som inte torkat ordentligt. Men jag ska prova köra den med ättika.
 
Kläderna från min förra TM luktade snarare gammalt än surt o definitivt inte mögel.
Alltid svårt med dofter då människan har en tendens att vänja sig eller att hitta sådant som inte riktigt finns.
Men om andra upplever doften så finns den ju där och att då hitta källan...ja...TM kanske, garderob kanske, något gammalt i garderoben, fukt, mögel, ventilation, kattmaten i skåpet bredvid, färgen som reagerar med underlaget etc. Källan kan vara enormt svår att hitta, försök hitta lätta åtgärder att kolla för att avfärda eller bekräfta, be någon utomstående komma och lukta mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.