Hej. Har en 1.5 plan villa från - 78 och när det blir sol och varmt ute så blir det att lukta vind på övervåningen ej på första plan. Någon som har erfarenhet från detta och kan tänka sig varför det blir så?
 
Dålig ventilation och öppen isolering ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dålig ventilation och öppen isolering ?
Det ligger gul isolering öppet på vinden med papp på ena sidan. Sitter ventiler uppe vid nock.
 
Är delar av övervåningen boyta ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är delar av övervåningen boyta ?

Ja det mesta av utan uppe är boyta. Är bara såkallade kattvindar som inte är boyta.
 
Ok, vad har ni för ventilation i själva bodelen då?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, vad har ni för ventilation i själva bodelen då?
Vi har frånluft i våtutrymmen med motor som sitter på taket som styrs på köksfläkten.
 
Hej, hittade du källan? Jag har exakt samma problem
 
Vi verkar ha samma problem i vår 1,5 plans villa...
 
E Esset12345 skrev:
Hej, hittade du källan? Jag har exakt samma problem
Tyvärr inte.. Själv då?
 
En möjlig orsak är glasullsisolering uppe på kattvindar och överst i nock. Detta har en tendens att lukta när det blir riktigt varmt, typ "gammal stuga". Har samma grej här och det är väl troligen det enda att riva ut allt och ersätta med bättre isolering.
 
Dra loss golvlister och känn om det drar i glipan mellan golv och väggar. Det gjorde det hos mig. Jag sprutade in byggskum. Då drog det inget mer.
 
H Harald Blåtumme skrev:
En möjlig orsak är glasullsisolering uppe på kattvindar och överst i nock. Detta har en tendens att lukta när det blir riktigt varmt, typ "gammal stuga". Har samma grej här och det är väl troligen det enda att riva ut allt och ersätta med bättre isolering.
Absolut så kan det vara. Är det varmt så känner man lite lukt utanför huset ibland.
 
  • Gilla
Marcuslantz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.