• Har problem med lukt i ett 2 år gammalt Attefallshus.
  • Det luktar kattkiss/ död mus eller liknande.
  • Det luktar ifrån elskåpet.
  • Det finns inga döda möss i elskåpet
  • Lyfte på några brädor på utsidan. Hela väggen är helt torr vad man kan känna utanpå vindskyddsfolien.
  • Isoleringen buktar lite utåt så att luftspalten mellan träpanelen och isoleringen är mindre (det är vindskyddsfolie utanpå isoleringen). Spelar det roll att det buktar utåt? Det är locklist panel med breda brädor så det lär ju vara en kanal mellan varje bräda. på 50-70mm
  • Till elskåpet kommer ett 50mm grovt rör som ligger i grunden/marken. Kan lukten komma från det tro?
  • Svårt att lukta i röret då det är inne i väggen bakom elskåpet.
 
J josa100 skrev:
Till elskåpet kommer ett 50mm grovt rör som ligger i grunden/marken. Kan lukten komma från det tro?
Det är kanske ett bra ställe för en råtta att fastna på, är det dessutom kallt och fuktig så kan det ta tid innan den blir ett mumie. Har du möjlighet att täta röret runt kabeln med isolering toppat med byggskum för lukten?
 
Glömde säga att det luktat i drygt två år. Bodde en person i huset så jag trodde lukten kom med vederbörande men så verker alltså inte vara fallet då denna har flyttat ut. En råtta brukar ju inte lukta så länge, eller?

Jag lyfte ut elskåpet och luktade in i väggen och det luktade mycket värre inne i väggen.

Tätade i kabelskyddsröret som mynnar inne i väggen genom att trycka i kopiösa mängder silikon. Provluktade nu på morgonen och tyckte det luktade mindre/inget. Nystelnad silikon luktar ju också så man kanske lurar sig... Får lukta igen i eftermiddag.

https://tryggaeljobb.se/fraga/lukt-i-elskap/

Skärmdump av forumtråd om dålig lukt i gamla elskåp med texter om möjliga orsaker och lösningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Testade lyfta ut elskåpet och lade in byggplast bakom. Detta var ända stället i huset där det är hål i byggplasten.

Sedan tejpade jag kanterna på byggplasten mot väggen.

Det verkar dock inte heller hjälpa. Det luktar inte ifrån elskåpet längre men den allmänna lukten är kvar.

Ska bryta upp panelen på utsidan och kolla om jag hittar något i isoleringen (död mus eller liknande?)
 

Bästa svaret

Det luktade i flera elkontakter. Nu har jag tätat inne i dosan med silikon i alla elkontakter och nu luktar det inte längre.

Misstänker att fläkten som sätter huset vid undertryck drog inte bara in luft via friskluftsventilerna utan också genom andra hål i plastfilmen (dvs genom elkontaktern). Det var så lukten kom in. Inne väggen luktar det väl inte mumma dirket...
 
Jag hittade för övrigt inget bakom panelen. Isoleringen var snustorr och ingen död mus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.