Hej,

Första inlägget här.

Nyköpt lägenhet ca 1958. Avloppslukt i badrum kommer från golvbrunn i dusch och alla delar är tillverkat av rostfritt stål och se oskadad ut. Badrum har renoverats tidigare (90 tal?) men jag har ingen dokumentation. När jag liftar ut den metall vattenlås strömmar upp lukten pga positiva lufttryck från avloppsrör.

Även med en vattenfylld vattenlås strömmar lukten in i badrum som varierar dag för dag (spekulerar pga variationer i husets lufttryck i avloppsrör).

Är lösning så enkelt att jag ska forskar fram ett slags gummiring/packning som jag kan använder att täta till glappet mellan vattenlås och golvbrunnen? Eller ska jag ta det med huset/BRF?

Tack för att ni har läst! :)
 
Låter ju som en packning saknas. Lägg upp några bilder på brunnen och vattenlåset, så kan säkert någon avgöra vad som saknas.
 
  • Gilla
Apple68
  • Laddar…
Bilder är alltid bra vid såna här saker.

Edit: Pucktvåa
 
Apple68 Apple68 skrev:
Hej,

Första inlägget här.

Nyköpt lägenhet ca 1958. Avloppslukt i badrum kommer från golvbrunn i dusch och alla delar är tillverkat av rostfritt stål och se oskadad ut. Badrum har renoverats tidigare (90 tal?) men jag har ingen dokumentation. När jag liftar ut den metall vattenlås strömmar upp lukten pga positiva lufttryck från avloppsrör.

Även med en vattenfylld vattenlås strömmar lukten in i badrum som varierar dag för dag (spekulerar pga variationer i husets lufttryck i avloppsrör).

Är lösning så enkelt att jag ska forskar fram ett slags gummiring/packning som jag kan använder att täta till glappet mellan vattenlås och golvbrunnen? Eller ska jag ta det med huset/BRF?

Tack för att ni har läst! :)

OK, met info nu. Modell AB Sjöbo Bruk, RSK 714 13 15. Packning ser inte torr eller sprucken.

Närbild av en packning i ett avlopp med modellinformationen AB Sjöbo Bruk, oskadad och inte torr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metafilter från AB Sjöbo Bruk på diskbänk, inga torra eller spruckna packningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en golvbrunn med intakt packning från AB Sjöbo Bruk, inramad av kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det är övertryck i avloppet, så måste avloppsventilationen vara tät. Kolla med fastighetsskötaren, så inte fiskmåsar eller annat skadedjur behagat bygga bo där..
 
  • Gilla
Apple68
  • Laddar…
På första bilden, sitter den verkligen ordentligt nedtryck där? Tycker det ser lite snett ut.
 
H hempularen skrev:
På första bilden, sitter den verkligen ordentligt nedtryck där? Tycker det ser lite snett ut.
Håller med, ser inte ut som packningen riktigt går i centrum utan att hela vattenlåset hamnar riktigt snett i nederkant av bilden.
 
Ser lite märkligt ut på första bilden. Är skarven tät på det lilla röret ned i koppen till vattenlåset. Verkar som någon "storstädat" lite väl hårdhänt där.
 
Dra på lite diskmedel på packningen när du trycker ner den. Brukar hjälpa.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
På första bilden, sitter den verkligen ordentligt nedtryck där? Tycker det ser lite snett ut.
Japp, det sitter hella vägen ner i brunnen. Men jag kan justera det sida till sida 2-3mm.
När jag håller en tändare runt alla kanter jag ser ingen luftdragning. Men ändå, att jag kan justera det sida till sida tyder, för min del att packning kanske har krympt? Så att det ser bra ut, men är för liten att håller tätt.
 
A
Apple68 Apple68 skrev:
Japp, det sitter hella vägen ner i brunnen. Men jag kan justera det sida till sida 2-3mm.
När jag håller en tändare runt alla kanter jag ser ingen luftdragning. Men ändå, att jag kan justera det sida till sida tyder, för min del att packning kanske har krympt? Så att det ser bra ut, men är för liten att håller tätt.
Något är fel om den går att justera i sidled, de sitter tight som f*n när de sitter rätt. Kan det vara fel packning?
 
  • Gilla
Apple68
  • Laddar…
Scouten skrev:
Något är fel om den går att justera i sidled, de sitter tight som f*n när de sitter rätt. Kan det vara fel packning?
Ja. Kombination av en så där packning och positiva lufttryk kan vara orsaken. Jag ska jaga en ny packning och se om det löser problemet. Jag återkommer med svaret.

Och samtidigt ska jag kontakta fastighetsskötaren om lufttrycket.

Tack för hjälpet alla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.