Jag köpte ett hus från 1938 i våras. Ett dödsbo som stått orört utan vatten och värme i två år. De senaste två veckorna har en knepig lukt dykt upp som jag märker mest när ytterdörren varit stängd, eller när jag ska sova och har den dörren stängd.
Det luktar inte vad jag förknippar med mögel, utan en lite stickig men ändå rund doft. Har funderat på om något dött i väggen, men det luktar väl mer unket/ varmt?
Idag kom jag hem och knöt av mej skorna och kände lukten mer vid golvet. Jag har källardörren i hallen, men det luktar inte därifrån. Det blir svagare där. Men sen började jag kolla vid tröskeln på mitt sovrum (fd vardagsrum) och doften blir starkare när jag luktar under parketten tycker jag. Förut har jag fått en känsla av att väggarna luktat typ.
Det ser spontant ut som att det är ganska ny parkett, eftersom det ligger underlagsplast under som jag använt till div laminatgolv tidigare så jag känner igen det.
Det ser ut som det kan ha varit en tidigare fuktskada vid elementet, men annars verkar det rätt ok på ytan.
Någon som vet eller vill gissa på om det är vettigt att riva ut parketten? Eller om det är troligt att det ändå är något annat. Kände som sagt inte doften förut, men det har blivit varmt ordentligt ute nu, så kanske limmet i själva parketten, eller en snabb ökning av någon tillväxt under?

Tacksam för svar.
 
  • En närbild av ett träsnitt med en gul och grå knivblad handtag synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.