Hej!
Vi har ett handfat från ikea i badrummet, med tillhörande vattenlås och rör. Röret är räffligt, inte slätt som de oftast är. Iaf så vet jag inte om de är orsaken, men det samlas fruktansvärt mycket äckel längs med hela röret. Man ser de t.o.m utifrån att de blir mörkt på insidan. Har aldrig varit med om något liknande. De som samlas påminner inte om de vanliga, hår och slem. Utan detta påminner mest om nåt slem/gele aktigt typ konsistensen manet. Stora flagor, svart på vissa ställen. Varför?

Avloppet från handfat mynnar ut i duschens golvsil. De mynnar ut ovanför vattenlåset i duschen. Hålet är alltså ovan vattenlås. Vet inte om de brukar vara så. Allt är nylagt för 1,5 år sedan.

Vi får rensa avloppet ofta, för de börjar lukta lute. Nu efter senaste rensningen då vi plocka isär vattenlås och alltihopa har de börjat lukta jätteilla i bdrumsskåpet under handfatet, där avloppet är placerat. Varför??? Blir galen! Hur fan kan de börja lukta där, speciellt efter rensning?? Vad göra?
 
De där slangarna är inget kul. Jag kör lite klorin då och då i avloppet. Lite diskmaskinstvättmedel och hett vatten kan också vara bra. Tyvärr är det nog bara att rengöra ofta... Eller byta rör.
 
J JohanLun skrev:
De där slangarna är inget kul. Jag kör lite klorin då och då i avloppet. Lite diskmaskinstvättmedel och hett vatten kan också vara bra. Tyvärr är det nog bara att rengöra ofta... Eller byta rör.
De märkliga är att de började lukta värre efter vi hade isär avloppet. Förut luktade de inte nåt i skåpet under handfatet.. Men nu luktar de massor, nån märklig lukt.
 
I mitt fall var det en gumminippel i golvet som torkat sönder och inte tätade efter jag haft isär rören. var enkelt åtgärdat efter man hittade vad som luktade.
 
L lassebrun skrev:
I mitt fall var det en gumminippel i golvet som torkat sönder och inte tätade efter jag haft isär rören. var enkelt åtgärdat efter man hittade vad som luktade.
Ja, men är de möjligt att tätningen gett upp redan på ett 2 år gammalt avlopp?
 
allt är alltid möjligt. gör en snabb koll att den känns mjuk och sitter rätt.
 
Byt till raka hårda rör? Varför går handfatets avlopp ner i duschen, fick den inte sin egen?
 
Byt rör och vattenlås, ikea har väl misslyckats...
 
ådal ådal skrev:
Byt till raka hårda rör? Varför går handfatets avlopp ner i duschen, fick den inte sin egen?
Att vi skulle haft 2 olika golvbrunnar i en 3 m2 stort badrum kändes överkurs. Varför inte köra i samma när de är möjligt?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Byt rör och vattenlås, ikea har väl misslyckats...
Ja.. Lutar åt det. Undrar om nån packning kom fel eftersom de luktar i skåpet nu? De luktar värre i skåpet än ur själva silen i handfatet.
 
D DorisDoris skrev:
Att vi skulle haft 2 olika golvbrunnar i en 3 m2 stort badrum kändes överkurs. Varför inte köra i samma när de är möjligt?
Oftast gör man alla möjliga saker som är möjligt medan golvet är uppbrutet. Vill man tex ha både toa, dusch och handfat så blir det oftast 3 golvbrunnar... Det är ju svårt att få dit en golvbrunn i efterhand. Nu har jag ingen aning om ifall ni fixade golv och avlopp senast. Hur som helst så kanske du ska köpa ett nytt vattenlås och byta bort mot raka rör överallt så blir det säkert mer luktfritt och mindre underhåll för dig:)
 
T tobbbias skrev:
Oftast gör man alla möjliga saker som är möjligt medan golvet är uppbrutet. Vill man tex ha både toa, dusch och handfat så blir det oftast 3 golvbrunnar... Det är ju svårt att få dit en golvbrunn i efterhand. Nu har jag ingen aning om ifall ni fixade golv och avlopp senast. Hur som helst så kanske du ska köpa ett nytt vattenlås och byta bort mot raka rör överallt så blir det säkert mer luktfritt och mindre underhåll för dig:)
Ja, men de hade blivit 1 till hål bland alla. Toa, dusch, golvvärmens rör. Ville ogärna göra fler hål..vill inte att hela skiten rasar ner i källaren Så vi gjorde medvetet denhär lösningen.
 
Modernt gummi känns ofta totalt undermåligt . Jag hoppas tätningar i själva rören är bra, men kan tänka mig att Ikeas vattenlås har kinagummi (ren killgissning men baserat på kvalitet på andra Ikea pryttlar). Men också lätt att ngt hamnar snett vid återmontering.
 
Claes Sörmland
D DorisDoris skrev:
Man ser de t.o.m utifrån att de blir mörkt på insidan. Har aldrig varit med om något liknande. De som samlas påminner inte om de vanliga, hår och slem. Utan detta påminner mest om nåt slem/gele aktigt typ konsistensen manet. Stora flagor, svart på vissa ställen. Varför?
Det är vanlig bakteriebiofilm som bildas på syrerika ytor som utsätts för gråvatten. Typiskt sätt ser det ut så här inuti skrovliga rör som t ex gamla gjutjärnsrör. I släta plaströr brukar biofilmen fästa såpass dåligt att den faller av vartefter i stora sjok.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är vanlig bakteriebiofilm som bildas på syrerika ytor som utsätts för gråvatten. Typiskt sätt ser det ut så här inuti skrovliga rör som t ex gamla gjutjärnsrör. I släta plaströr brukar biofilmen fästa såpass dåligt att den faller av vartefter i stora sjok.
Verkligen? Jag trodde nästan de flyttat in utomjordingar där i. Har verkligen aldrig sett nåt sånt, har ändå rengjort några avlopp i mina dagar
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.