Fråga om avloppslukt golvbrunn i badrum! Bor högst upp vån 4 i flerbostadshus. Har golvbrunn med vattenlås i plast typ 80 tal (ej med "hink"). Alla stammar i lgh nyrengjorda av auktoriserad firma som gått in med kamera samt både spolat med högtryck och skrapat rören ut till huvudstammen i fastigheten. Vi är 5 lgh kopplade till stammen i höjd. Rent friskt vatten i vattenlåset i golvbrunnen efter dusch men redan efter en dag stinker vattnet i vattenåset avlopp. Ingen missfärjning. Har märkt att vattnet i vattenlåset rör sig lite när vi spolar i toaletten eller i handfatet. Vattnet rinner dock undan från alla avlopp i lhg utan problem. Firman som anlitades förstår ej problemet som kvarstår.
 
Ingen aning egentligen, men kom att tänka på min egen dust med golvbrunnen i badrummet. Förmodligen samma modell som hos dig. Jag tyckte att det börjat lukta och gjorde rent den, men samma lukt kom snart tillbaka. Det luktade nästan som avlopp, inte omedelbart efter dusch eller annan badrumsaktivitet, men annars. Sedan började jag misstänka tvättstället och skruvade isär vattenlåset -. fy 17. Det hjälpte inte heller. Då flyttade jag luktorganet till den "nystädade" toaletten och då gick det äntligen upp ett ljus. Med en hopkrökt flaskborste gav jag mig på spolkanten. Det var ett nästan arkeologiskt arbete - så mycket gammal smuts som fanns där. Jag riktigt skämdes.
Lukten är borta nu.
 
M Marejon skrev:
Fråga om avloppslukt golvbrunn i badrum! Bor högst upp vån 4 i flerbostadshus. Har golvbrunn med vattenlås i plast typ 80 tal (ej med "hink"). Alla stammar i lgh nyrengjorda av auktoriserad firma som gått in med kamera samt både spolat med högtryck och skrapat rören ut till huvudstammen i fastigheten. Vi är 5 lgh kopplade till stammen i höjd. Rent friskt vatten i vattenlåset i golvbrunnen efter dusch men redan efter en dag stinker vattnet i vattenåset avlopp. Ingen missfärjning. Har märkt att vattnet i vattenlåset rör sig lite när vi spolar i toaletten eller i handfatet. Vattnet rinner dock undan från alla avlopp i lhg utan problem. Firman som anlitades förstår ej problemet som kvarstår.
Kom problemet efter att spolfirman varit där? Har du kollat/ bytt packningen till vattenlåset?
Om du gjort dessa åtgärder och är säker på att det är golvbrunnen som luktar misstänker jag att det är avluftningen till huset som har problem. Har ni gjut järnsstammar i huset? Normalt när det är problem med avluftningen så sugs vatten bort från det svagaste vattenlåset i kedjan. Men i ditt fall kanske det är tvärtom. Av någon anledningen så ”bubblar” det till när du eller någon granne spolar. Då släpper vattenlåset upp dålig lukt.
 
Spolfirman anlitades för just luktproblemet men problemet kvarstår!
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
M Marejon skrev:
Spolfirman anlitades för just luktproblemet men problemet kvarstår!
Svara gärna på frågorna ifall du vill ha hjälp.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
C Cider skrev:
Ingen aning egentligen, men kom att tänka på min egen dust med golvbrunnen i badrummet. Förmodligen samma modell som hos dig. Jag tyckte att det börjat lukta och gjorde rent den, men samma lukt kom snart tillbaka. Det luktade nästan som avlopp, inte omedelbart efter dusch eller annan badrumsaktivitet, men annars. Sedan började jag misstänka tvättstället och skruvade isär vattenlåset -. fy 17. Det hjälpte inte heller. Då flyttade jag luktorganet till den "nystädade" toaletten och då gick det äntligen upp ett ljus. Med en hopkrökt flaskborste gav jag mig på spolkanten. Det var ett nästan arkeologiskt arbete - så mycket gammal smuts som fanns där. Jag riktigt skämdes.
Lukten är borta nu.
Tack för ditt tips men i vårt fall är toalettstol och handfat helt nya.
 
M Marejon skrev:
Tack för ditt tips men i vårt fall är toalettstol och handfat helt nya.
Det är inte så att toaletten inte sluter tätt?

Sen kan vissa billiga toaletter släppa igenom lukt rakt genom porslinet :sick:
 
Violina Violina skrev:
Det är inte så att toaletten inte sluter tätt?

Sen kan vissa billiga toaletter släppa igenom lukt rakt genom porslinet :sick:
Det är en helt ny av märke Gustavsberg. Monterad av proffs och inget konstigt kan ses i tätningen mot avloppsröret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.