I helgen ytrenoverade vi en av de gamla inbyggda garderoberna. Vi satte upp masonitskivor på väggarna och mdf panel i taket. Jättefint. Men... På kvällen när jag går in i rummet så luktar de svagt av.. BLOD!
Vad har hänt? Vad är de som luktar?
 
Det luktar väl mest troligt masonit.
 
GoC GoC skrev:
Det luktar väl mest troligt masonit.
Masonit luktar väl varken blod eller järn.
 
Lik i garderoben?

Allvarligt, järn upplöst i vatten luktar blod. Och det kan ha kommit vartsomhelstifrån.

EDIT: Ja, jag VET att järn inte är vattenlösligt, det är en förenkling...
 
ricebridge ricebridge skrev:
Lik i garderoben?

Allvarligt, järn upplöst i vatten luktar blod. Och det kan ha kommit vartsomhelstifrån.

EDIT: Ja, jag VET att järn inte är vattenlösligt, det är en förenkling...
I wish.. Då hade gåtan varit löst. Men vadå var som hellst ifrån? Slump att de kom samma dag som renoveringen?
 
Jag gissar på något av skivmaterialen som har något bindemedel i limmet som du uppfattar som blod/järn, lukter är ju subjektivt. Ni använde inte lim till masoniten?
 
A AndersS skrev:
Jag gissar på något av skivmaterialen som har något bindemedel i limmet som du uppfattar som blod/järn, lukter är ju subjektivt. Ni använde inte lim till masoniten?
Nej inget lim användes. I masoniten borde de ju inte finnas någonting. Mdf har vi i resten av huset också och har inte kännt någon sådan lukt.
 
Skivmaterial har "något" som håller samman dem t.ex. lim som används vid pressning. Har de t.ex. förvarats i utrymme med högre fukthalt och att de sedan torkar ut vid montering kan lukt uppstå och även av värme.
 
Jag vidhåller att det är masoniten som luktar.
 
Även jag gissar på masoniten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.