Hej, ska skaffa en luftvatten värmepump, är en djungel. Vilket märke rekommenderas? Är ni nöjda ni som redan har installerat sådan? Tips behövs
 
Hej! Ja det finns många att välja på och det finns en del olikheter i specifikationerna vad de klarar. Om man gissar på Jönköping så är den dimensionerande vinterutetemperaturen -16 °C. Vilken framledningstemperatur behövs då för att hålla 20-21 °C inne? Beror på hur ens eget värmesystem är dimensionerat.
 
  • Gilla
Girasol
  • Laddar…
Hej!

Jag har själv ingen Luft/vatten värmepump , men var i tagen med att byta ut det gamla systemet i min förra villa. Blev dock aldrig av , då vi hittade vår drömvilla och sålde.

Men av alla olika märken jag frågade runt om var CTC en favorit hos många. Du kan läsa mer om deras produkter på deras hemsida.

En liten input i ett stort beslut , hoppas fler kommer med förslag och tankar kring ämnet.
 
  • Gilla
Girasol
  • Laddar…
CTC ser ut att klara upp till 57 °C framledningstemperatur vid -16 °C ute (om värmeeffekten räcker). Det passar bra om man t.ex. har ett hus byggt med lågtempereratur värmesystem 55/45 °C. Det infördes runt mitten på 80-talet när också frånluftsvärmepumparna började slå igenom.
 
  • Gilla
Girasol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.