Har en värmeväxlare Essvex 55 G samt två luftvärmeaggregat Enessen LVA3. Huset är byggt 1990 och nu har snart utrustningen gjort sitt. Svårt att ersätta med annat än luftvärme men vill ha förslag på ersättningsutrustning. Ser att många FTX har inbyggd elektrisk eftervärmare men hur kombinerar man då denna till nya luftvärmeaggregat.
Öppen för alla förslag
 
Det finns ju en anledning till att man inte kör denna typen av uppvärmning längre.
 
Kan tyvärr inget om just de grejer du har men om du vill ha kvar luftvärmeaggregat tycker jag att du också borde titta på en värmepumpslösning. Se sid 7-9 system ReFlow: https://www.rec-indovent.se/wp-content/uploads/Elektrokyl_Temovex.pdf
Klart bättre energimässigt än att köra på elvärmda luftvärmeaggregat.

Edit: Ursäkta den felaktiga länken tidigare i inlägget. Nu är det korrigerat.
 
Redigerat:
Benganboys Benganboys skrev:
Har en värmeväxlare Essvex 55 G samt två luftvärmeaggregat Enessen LVA3. Huset är byggt 1990 och nu har snart utrustningen gjort sitt. Svårt att ersätta med annat än luftvärme men vill ha förslag på ersättningsutrustning. Ser att många FTX har inbyggd elektrisk eftervärmare men hur kombinerar man då denna till nya luftvärmeaggregat.
Öppen för alla förslag
Hejsan,
tyvärr har jag inget tips till dig, men jag letar efter reservdelar till samma system "Enesen 3LVA". Kanske installerar du en ny värmare och behöver inte de gamla enheterna längre. Jag skulle köpa båda styrkorten (plåtplatta med 1500/3000W-omkopplare, stegbrytare, överhettningsskydd med återställningsknapp och temperatursensor) (se foto).
Mot betalning, naturligtvis. Jag skulle också betala fraktkostnaderna.

Alternativt skulle jag vara tacksam för alla tips om var jag annars kan hitta sådana reservdelar. Kanske någon känner till en hantverkare som fortfarande har sådana delar i lager. Alla tips är välkomna.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
 
  • En gammal elektronisk enhet med justeringsrattar, knappar och ett strömuttag; möjligen en del av en förstärkare eller radio.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.