Har en Mitsubishi MSZ-FD25VA som sitter i huset vi köpte förra året.
Vi körde den bara sporadiskt förra vintern då vi har elslingor i golvet på nedervåningen, men i år så tänkte jag köra mest med pumpen.
Jag har gjort rent filter o lameller enligt instruktionsboken så det är gjort.
Nu när jag kör den så har jag ställt den på värme, medelfart på fläkten och 20 grader. Just nu ligger den o drar drygt 1 kW per timma o det är rätt varmt i huset, så jag har provat att sänka till lägsta tempen som är 16 grader men den fortsätter o pumpa varmluft konstant ändå.
Någon som har något tips på vad det kan vara för fel eller så?
 
Kan vara väggenomföringen i ytterväggen som är dåligt tätad och det drar in kall ytterluft vilket får temperaturgivaren att registrera en lägre temperatur och öka värmen. Annars kanske det sitter någon friskluftsventil i närheten som drar in kall luft?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ok. Då skall jag kolla upp det med en gång.
 
J Josth skrev:
Kan vara väggenomföringen i ytterväggen som är dåligt tätad och det drar in kall ytterluft vilket får temperaturgivaren att registrera en lägre temperatur och öka värmen. Annars kanske det sitter någon friskluftsventil i närheten som drar in kall luft?
Det är iskallt vid genomföringen o man känner att det drar kalluft så man känner det. Hela kabelkanalen är också iskall så får se till att täta där nu o se om det hjälper. Värmepumpsdel inomhus med synliga ledningar och skadat väggområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går att täta med t.ex. latexfog eller lågexpanderande fogskum om det är en stor springa.
 
J Josth skrev:
Går att täta med t.ex. latexfog eller lågexpanderande fogskum om det är en stor springa.
Skall kolla hur det ser ut utifrån så tätar jag där. Har bara tillgång till isolering just nu så provar med det först.
 
Nu har jag kört pumpen hela dagen på 16 grader som är det lägsta den får att ställa. Har behaglig temperatur i hela huset. Kanske t.o.m. lite för varmt, men då har den iaf dragit ganska exakt 20kw, så det verkar oerhört högt i mina ögon, men tanke på att det nu bara är nollgradigt?
 
Jag tycker det låter billigt.
Hör i södra skåne har mitt hus dragit 43,56,57 kWh fre/lör/sön och 90% är luft/vatten-värmepumpen (just nu -6 grader ute, nollgradigt på dagen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.