Hej,

Jag har sommarstuga som luktar "gammalt hus" som sätter sig i kläder och som är nästan omöjlig att få bort. Vi har påbörjat arbetet med att skapa bättre & torrare miljö i kryp/torpargrunden som är huvudproblemet (tror jag).

Parallellt med att angripa problemet med krypgrunden funderar jag på att skaffa luft/luft-värmepump. Naturligtvis för att spara på elförbrukningen, men som grädde på moset hoppas jag att värmepumpens luftfilter kan hjälpa till med att även få bort den dåliga lukten.:)

Hur pass effektiva är luftfiltren i moderna luftvärmepumpar? Jag tittar t.ex på Panasonic och Mitsubishis pumpar. Hjälper dom verkligen till att få bort dålig lukt och mögelsporer i luften? Någon här med erfarenhet?

Tack på förhand...
 
Damm fastnar i filtrena på innerdelen.
Kanske dålig luft kan bli bättre av luftcirkulationen men knappast av filtrering.
I värsta fall får du hänga en väldoftande wonderbaum framför fläkten.;)
 
Bygg eller köp en luftsolfångare!
http://24volt.eu/solfangare.php

Jag har byggt en sådan till vår sommarstuga, inga problem med lukt där längre.
Klarar mig på den energi utan att använda annan värmekälla för att ha frostfritt från ungefär mars/april till okt/nov.(lite olika från år till år) vi har ca 75 kvm
Resterande kör jag elvärme och har en förbrukning på ca 4000 kWh med direktel.
Vi är tyvärr inte där många veckor av året, men en dator för övervakning står på 24/7 den dra ca 900 Wh per år, men det mesta blir ju värme så.
 
Bosch/IVT kallar sina Plasmacluster, Misubishi kallar det nano platinafilter och electrostatic anti-allergy enzyme filter (mycket fina ord som nog kan ifrågasättas) så det verkar som de flesta har något sådant.

Skulle vara kul att se en test om och hur det påverkar, där allt visst kan göra påverkan men inte säkert har någon praktisk betydelse.
 
Akahigi
Det påverkar luften i vår källare, som luktar lite källare, mycket positivt. Har en Mitsubishi.

Eftersom filmerna är aktiva (ett av dem iaf) så tar de lukt.

Bra ventilation etc är ju bättre men har man ett problem så skulle jag föreslå att man filtrerar också.
 
Akahigi skrev:
Det påverkar luften i vår källare, som luktar lite källare, mycket positivt. Har en Mitsubishi.

Eftersom filmerna är aktiva (ett av dem iaf) så tar de lukt.

Bra ventilation etc är ju bättre men har man ett problem så skulle jag föreslå att man filtrerar också.
Vad är det som gör att lukt tas bort? Om det finns olämpliga andra ämnen i luften som utifrån Mitsubishis "anti-allergy" tas den bort eller enbart lukt. Har inte sett någon test gällande LLpumpar men när man tidigare testat andra produkter som ska ge dessa effekter har det visat sig vara ytterst sällan som de klarat sin marknadsföring.
Lukt kan precis som du beskriver elimineras utan att man för den skull tar bort problemen.
 
Akahigi
AndersS skrev:
Vad är det som gör att lukt tas bort? Om det finns olämpliga andra ämnen i luften som utifrån Mitsubishis "anti-allergy" tas den bort eller enbart lukt. Har inte sett någon test gällande LLpumpar men när man tidigare testat andra produkter som ska ge dessa effekter har det visat sig vara ytterst sällan som de klarat sin marknadsföring.
Lukt kan precis som du beskriver elimineras utan att man för den skull tar bort problemen.
Lukt är ju partiklar, och om partiklarna renas bort så minskar ju lukten. Det är partiklarna som sugs fast i det aktiva filtret.

Jag förstår vad du menar, men; lukt är ett nog så viktigt problem i sig själv.

Kombinationen uppvärmning, luftcirkulation, att kondensvatten går ut utanför huset med rör och filtrering gör att lvp:n har en positiv påverkan på (en hyggligt sund) inomhusmiljö från min synvinkel.

Har faktiskt haft en sådan där luftrenare från Electrolux en gång. Den som sitter i lvpn är mycket bättre tycker jag, eftersom den drar runt mer luft.

Sen kan man ju köra den på avfuktning maj-augusti, och få ner ett eventuellt sommarfuktproblem ordentligt.

Jag hade 4 månader utan lvp i år, källaren blev sämre. Nu har jag ett ventilatiinsproblem som ska åtgärdas, och lvpn är tänkt mest som uppvärmning, men den har en skön effekt på källarluften. Vill jag ändå hävda :)
 
Akahigi,

Det du skriver låter ju riktigt lovande... :)

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.