galento
Hej,såg Ni senaste Plus som handlade om luftvärmepumpar,det var inget bra utlåtande dessa fick av "experten" som snackade med Sverker bl.a nämdes att man måste göra av med minst 20.000 kwh(förutom v-vatten och hushållsel)per år om det skulle löna sig och att "tjäna" in dessa på några år var inte möjligt då de tester som nämdes i annonseringen var utförda när det var 7 grader och verkningsgraden vid 10 minus var mycket sämre.Vi har funderat lite på en sådan pump men man blir lite tveksam när man såg detta ??? ???
 
Luft/Luft pumpar har sämre verkningsgrad ju kallare det är, det är därför en del kallar dem för komfortpumpar.

Jag har inte gjort så många kalkyler på det men kan nämna att i vårat timmerhus, 1911, 127kvm, endast tilläggsisolerad vind, så förbrukade vi som mest 1400kwh i Dec 2004, vilket är inklusive hushålls-el och exklusive vv-beredare (olja).
Pumpen borde dragit ca 1000kwh.

Så visst sparar den pengar, men det är endast ett komplement som funkar riktigt bra när det inte är så kallt. Våran Panasonic stannar vid -20, då kan den inte utvinna nån energi.

Så om jag får säga vad jag tycker så är det den absolut bästa investeringen man kan göra för att spara pengar jämfört med vad den kostar, vi betalade 19995:- ink. moms & montering.
 
Vad det var för "expert" de fått tag på vet inte jag.Grabben sa att vid -15 grader ger en luft/luft VP inget utbyte alls.Kolla råd&röns test (konsumentverket),där har de bästa pumparna över 2 i COP.De ger alltså mer än dubbelt så mycet värme som de drar vid -15C.Då ska man väl inte stänga av!Buller,inte är då min störande,varken ute eller inne.Den snabbast igenkänande värmeinvesteringen idag är utan tvekan en bra luft/luft-VP eller en pelletsbrännare.Båda har ett pris på cirka 20.000.En 7'de del av bergvärme.
 
Såg också inslaget.
Kvinnan i inslaget gjorde av med 17000 kwh per år (tror det var totalt). För henne var det ingen vidare besparing. "Experten" tyckte att detta var en låg förbrukning för att sätta in en luft-luft pump, ett gränsfall.
Sedan hävdar han att man behöver ha 20000 kwh plus h.el och vv, ca 27-28 000 kwh eller mer för en familj, för att det ska vara ekonomiskt försvarbart att sätta in en pump.
Jag tycke det låter lite väl högt. Jag har ~23000 kwh per år och var inne på att sätta in en sanyo 93:a. Men efter att ha sett detta så blir man lite försiktig.

Vad hade ni andra för förbrukningar innan/efter ni satte in en pump??
 
Lite svårt att säga då vi precis har bott 2 år och började med olja. Första året gick 3kbm olja.

Andra året räckte 1,5kbm nästan precis 1 år, men då hade vi lv-pump så endast lite värme till element och vv-beredare, vinden isolerades också Feb 2004 vilket var stor skillnad.

Vi har tagit bort oljetanken i somras och kör allt på el, så hösten 2006 så vet vi vad det kommer kosta.

Och för att strula till det ytterligare så är kakelugnen eldningsbar i början av Jan eller nåt och då kommer jag dra ned på effektuttag från pumpen gissar jag på.

Tolka mig inte som att vi sparar 50% av uppvärmningskostnaden, behöver köra 1år först för att se vilka pengar det handlar om.
Men visst är det en sparbössa :)
 
T
Den viktigaste detaljen i detta PLUS-inslag nämndes bara i förbigående: att systemet inte var OPTIMALT placerat, det satt i hallen i stället för vardagsrummet, och av bilderna jag såg var inte planlösningen den bästa för denna typ av uppvärmning.

Personen i detta inslag hade fortfarande samma elförbrukning trots ny LVP, jag misstänker starkt att man bara skruvade upp LVP utan att justera befintliga elelement m.m, och då aggregatet placerades i hallen med ibland stängda dörrar, tror jag att systemet bara kan prestera runt 40-50% av sin verkliga kapacitet.

Om man nu har flera rum/väggar m.m finns det dels multiaggregat eller andra typer av anordningar för bättre värmetransport, som är avgörande för ekonomin och komfort. Det är alltså inte bara att skruva upp LVP och tro att det ska bli billigare, det är många detaljer som avgör hur bra detta agreggat kommer att fungera i en viss miljö.

Själv har jag ingen LVP men jag rekommenderade en LVP med 2 väggagregat till grannen som har hus från 1905, i 2 våningsplan där det då är 1 aggregat per våningsplan, varje plan c:a 80m2, dom är helnöjda med detta istället för att köra el, dessutom fick dom kyla på sommaren när solen bränner på. Det viktiga där var att ett proffs tog reda på bästa placering för detta och att utomhusdelen monterades så att det inte blev vibrationer och att den också kunde arbeta optimalt, en del skruvar upp grejorna under altaner där det då kan bli svåra kondens/frostsprängningar i betongen om aggregatet sitter fel.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.