Hej Alla,
Jag skulle vilja placera min luftvärmepump på inglasade altanen som 4-5 grader varmare vinter tid än ute och har även tillkommande friskluft underifrån pga. att altanen ligger ca 40 cm över mark nivå?
Alla experter jag har pratat med säger att man ska placera pumpen ute men ingen säger varför?


Tacksam för alla svar!
 
Redigerat:
Det kommer nog tyvärr inte att bli så bra, verandan kommer sannolikt snabbt att bli utkyld.
 
Ja, det vet jag men de kan aldrig i min logiska tänkande bli lika kalt som ute och då sparar jag lite energi där med?
Altanen används inte på vinter i alla fal,
eller är det jag som är ute och cyklar
 
Sätter du utedelen till en luftvärmepump på en inglasad altan kommer den altanen på nolltid bli mycket kallare än utomhus. Då sparar du inte energi.
 
Monterar du den inne i altanen så kommer det att låta fruktansvärt när pumpen går.
Det ska passera hur många kubikmeter luft som helst genom maskinen för att utvinna värme.
Det kommer nog att bli lika kallt inne på altanen som utanför när maskinen har gått ett tag och tyvärr sparar du ingen energi där.
Den tar sina antal watt oavsett hur varmt eller kallt det är men den kan utvinna mer värme om luften är varm.
Jag tror min pump tar 1000w vid drift men kan utvinna motsvarande 4000w när utetemperaturen är över 7+ grader.
Den utvinner sakta men säkert mindre o mindre ju kallare det är , men den drar lika mycket hela tiden.
Den tar även onödig plats för dig.
 
Du kommer att få en fin skridskobana på altanen, det är mycket vatten som värmepumpen producerar under vintern.
 
Stort Tack till alla för vettiga svar!
 
En annan aspekt kan ju vara om du vill köra den på sommaren för att kyla inomhus. Mindre trevligt att sitta på altanen då.
 
Se det från en, eller två, andra synviklar också:

a)
Hur stort är uterummet?
säg 5x4x2,5 meter. Volymen är då 50 m3.

Utedelen till en luftvärmepump har ett luftflöde på kanske 500 - 1000 m3/h.
Så på 3 - 6 minuter är värmen i uterummet förbrukad.

b)
Uterummet är väl anslutet till husväggen?
Då bidrar den något högre värmen där, jämfört med utetemperaturen, till att hålla huset varmt.
Det blir alltså mindre värmeförluster genom den väggen än genom de andra väggarna.
 
  • Gilla
Korektus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.