Hej!
Jag har en IVT luftvärmepump (vet ej från vilket år, men minst 10 år) som inte värmer bra.

Den har fungerat utan problem sen jag köpte huset.

Någon gång per vinter så får jag ta bort skyddskåpan för att ta bort is inne vid fläkten.

Igår gjorde jag det och efter detta så kommer den inte upp i mer än 19 grader. Jag hör även att utedelen (fläkten) inte går på maxeffekt. Jag har kollat att allt sitter som det ska och även stäng av strömmen en period etc, men inget verkar funka.

Det kommer en tekniker nästa vecka, men är det någon som kanske har något tips på vad som kan vara fel?
 
Mats-S
Finns nog risk för att reparatören dömer ut den ... 10år + betyder nog att den kanske inte är värd att satsa allt för mycket på.
Det kan ju vara så att den har något mindre läckage, så att den varken värmer eller defrostar bra. Kan även vara styrventilen som växlar mellan avisning och värme, den gav upp på min 16 år gamla Panasonic E9 för 2 år sedan, bara att köpa ny pump då.

Här är ett suveränt forum för frågor ang värmepumpar:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=forum
Hänger många proffs där, så man får oftast bra svar på sina frågor :)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Finns nog risk för att reparatören dömer ut den ... 10år + betyder nog att den kanske inte är värd att satsa allt för mycket på.
Det kan ju vara så att den har något mindre läckage, så att den varken värmer eller defrostar bra. Kan även vara styrventilen som växlar mellan avisning och värme, den gav upp på min 16 år gamla Panasonic E9 för 2 år sedan, bara att köpa ny pump då.

Här är ett suveränt forum för frågor ang värmepumpar:
[länk]
Hänger många proffs där, så man får oftast bra svar på sina frågor :)
Tack för tipset :)
 
Mats-S
R RickardLås skrev:
Tack för tipset
Återkoppla gärna här när du fått domen av reparatören, alltid kul att läsa om lösningen på frågeställningen :)
 
Det ska jag absolut göra! Nu är den dock uppe i 21 grader. Men den är inte som den brukar
 
Mats-S Mats-S skrev:
Återkoppla gärna här när du fått domen av reparatören, alltid kul att läsa om lösningen på frågeställningen :)
Behövde ingen reparatör. Visade sig att pumpen inte orkade värma upp när det var så kallt ute. Satt igång ett element i samma rum och då löste sig allt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.