Jag köpte mig en luftvärmepump för 2 vintrar sedan. Han som installerade den menade på att eftersom jag har sten runt huset kommer kondensvattnet från pumpen dränera jätte bra.
Nu två vintrar senare fick jag se det här. Fuktiga fogar och saltutfällningar på den gaveln. Har börjat samla vattnet i en balja och det blir många liter per dag...
Varning till er andra med luftvärmepump som inte visste detta..
Tror ni grunden kommer torka ur eller är det bara dränera om? Jag har en krypgrundsavfuktare igång och nu samlar jag upp vattnet så inget nytt tillförs.
Det är ju väldigt fuktigt i marken nu också, tänkte om en varm sommar kanske kan göra saken bättre?
 
  • Fuktiga fogar och saltutfällningar på en stenmur som skadats av kondensvatten från en luftvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenmur med fuktiga fogar och saltutfällningar orsakade av kondensvatten från luftvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir problemet värre på vintern så kan det vara så att kärlen gör att vattnet letar sig in mot väggen då och inte på sommaren.

Se till att på lämpligt sätt leda bort kondensvattnet så slipper du troligtvis problem i framtiden.

Jag grävde ur under min värmepump, fixade fall, la platonmatta och dräneringsrör.

Dräneringsinstallation med platonmatta och rör vid husgrund för avledning av kondensvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyllde sedan på med makadam innan jag la dit stenar som pumpen nu står på.

Dräneringslösning för värmepump med platonmatta, dräneringsrör och makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här blev det när det nu är klart.

En värmepump installerad på makadam, med dräneringslösning och stenunderlag, vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade tidigare ett tråg under med avledning ovan mark och värmekabel men det strulade mycket...
 
  • Gilla
AntonHendelin och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar!
Jag har kört med en murarbalja under så länge. Jag var inne på att sätta ett tråg med värme men din lösning var absolut inte dum. Den ska jag ha i åtanke
 
Carl123456789 Carl123456789 skrev:
Tack för svar!
Jag har kört med en murarbalja under så länge. Jag var inne på att sätta ett tråg med värme men din lösning var absolut inte dum. Den ska jag ha i åtanke
Kräver ju lite mer jobb än en lösning ovan mark.
 
P-plats P-plats skrev:
Kräver ju lite mer jobb än en lösning ovan mark.
Det är jag villig att lägga så länge huset mår bra
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.