Hej!

Har just köpt en liten sommarstuga där det nu är elradiatorer och elvarmvattenberedare. Funderar på möjliga alternativa uppvärmningssätt. Kommer till allra största delen att användas sommartid, då det säkert går åt en och annan liter varmvatten, därutöver behövs underhållsvärme vintertid.

Har funderat på luftvärmepump, men läste sedan här http://www.byggahus.se/forum/vaerme...man-luftvaermepump-foer-underhallsvaerme.html att vinsten just för underhållsvärme kanske inte är så stor (?).

Finns det något system där luftvärmepumpen också värmer tappvattnet?

/Elin
 
Jag vet ingenting om följande produkt, men den låter lite som det du efterfrågar.

http://www.nordenberedaren.se/

I tråden du länkar till finns det mycket resonemang, men den enda som talar utifrån erfarenhet är signatur miza1466 som säger sig ha halverat kostnaden för att varmhålla garaget.http://www.byggahus.se//forum/medlem/40084 Är inte det en stor vinst?

Erik
 
Undrar om den här Nordenberedaren hade kunnat med FTX värma upp ny villa på 200 kvm?
 
Det låter mycket intressant, tack för länken! Och visst, erfarenheten säger 50% för vanliga luftvärmepumpar och det tror jag nog mer på än teoretiska resonemang, men jag hade hoppats på ett mer entydigt svar :)
 
K kloka_elin skrev:
Det låter mycket intressant, tack för länken! Och visst, erfarenheten säger 50% för vanliga luftvärmepumpar och det tror jag nog mer på än teoretiska resonemang, men jag hade hoppats på ett mer entydigt svar :)
Jag ställde frågan till Daekin som redan har gjort en offert på en luft-luft värmepump. De föreslog en varmvattenberedare med värmepump för varmvattnet. Dvs en installation med två värmepumpar. De är tydligen populära i USA. Om man inte har vattenburen värme kanske alternativet inte är så dumt. Det verkar knasigt att värma varmvattnet med el om man har värmepump för värmen.

p.s. det finns ju redan torktumlar med värmepump, enligt ryktet halva förbrukningen, men väldigt känsliga när det gäller rengöring av damm. Dessutom har vi ju alla kylskåp och frys som fungerar med samma princip.
 
En värmepump för varmvatten lönar sig aldrig om man bara förbrukar normal mängd varmvatten. Det är uppvärmningen av huset dom drar mycket energi.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Jag satt en luft luft i mitt attefallshus och tycker att den var en bra investering. Lättare att kontrollera en värme källor istället av alla el element, den går att köra 10c på vinter tid, lättare att hyra ut plus ac finns med.
 
metramo metramo skrev:
p.s. det finns ju redan torktumlar med värmepump, enligt ryktet halva förbrukningen, men väldigt känsliga när det gäller rengöring av damm.
Alla typer av kondenstumlare är i behov av bra luddfilter, periodisk rengöring av kondensor/värmeväxlare för att fungera bra.

Vår kondenstumlare av värmepumpstyp är 11 år, för max ett år sedan så behövde jag rengöra kondensorn från ludd.
Visserligen så rengör vi de olika luddfilterna olika beroende på i vilken ordning de sitter.
Rengöringen av kondensorn gjordes genom att spola vatten genom den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.