Valet ligger mellan Fuji Hokuo 12 och Mitsubishi Sumo.

Är det någon som har nån av dessa modeller och kan ge feedback hur den fungerar med detta?

Det är inte jag som ska installera, så jag vet inte mer än att det är dessa han funderar pp.

Mvh Erik
 
L lillefar skrev:
Valet ligger mellan Fuji Hokuo 12 och Mitsubishi Sumo.

Är det någon som har nån av dessa modeller och kan ge feedback hur den fungerar med detta?

Det är inte jag som ska installera, så jag vet inte mer än att det är dessa han funderar pp.

Mvh Erik
Ser att du inte fått något svar och du får ingen av mig heller då jag inte vet.

Skulle vända mig till värmepumpsforum.com och ställa frågan där.
Suomo är en Norrlands pump vad jag har förstått antar att Fuji Hokuo 12 också är för extremt kallt klimat.
Men kan inget om dess VP,ars kamin funktioner.
 
D Danne824 skrev:
Ser att du inte fått något svar och du får ingen av mig heller då jag inte vet.

Skulle vända mig till värmepumpsforum.com och ställa frågan där.
Suomo är en Norrlands pump vad jag har förstått antar att Fuji Hokuo 12 också är för extremt kallt klimat.
Men kan inget om dess VP,ars kamin funktioner.
Smart, det borde jag tänkt på. Jag är ju medlem där sen på länge, tänkte inte ens på dom. Tack
 
L lillefar skrev:
Smart, det borde jag tänkt på. Jag är ju medlem där sen på länge, tänkte inte ens på dom. Tack
Ska pumpen vara för värme eller främst cirkulera värme från kaminen? För att sprida värme från en kamin behöver du en stark fläkt, typ takfläkt.
 
Synd att kalla SUMO för Norrlandsmaskin egentligen , dom flesta som köper den gör det för att den är betydligt ”tystare” än dom flesta andra vid höga luftflöden.
Sen gör det inget att den är väldigt effektiv och ger bra effekt även när det är kallt ute och hög värmeeffekt behovs i många hus i hela Sverige 😎
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Synd att kalla SUMO för Norrlandsmaskin egentligen , dom flesta som köper den gör det för att den är betydligt ”tystare” än dom flesta andra vid höga luftflöden.
Sen gör det inget att den är väldigt effektiv och ger bra effekt även när det är kallt ute och hög värmeeffekt behovs i många hus i hela Sverige 😎
Exakt.

Den fungerar naturligtvis bra i hela landet, men har en mycket hög specificerad värmeeffekt vid -15 grader utomhus. Och dessutom bra verkningsgrad, COP, generellt.

Har du hus på Jylland är den overkill.
 
mitsubishi så klart
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Finns många andra med motsv funktion, tex Daikin Caldo XRH30/40. Har en XRH40 i stugan, fungerar utmärkt och oftast relativt tyst pga sin massiva storlek och kapacitet på innerdelen. Monterad i samma rum som kakelugnen där det eldas regelbundet under uppvärmningssäsong, blåser i princip rakt mot kakelugnen.
 
Hälften uppskattar funktionen och andra hälften tycker det blåser kallt då det bara är rumstempererad luft som blåser och då upplevs som sval.
 
C Comfort Thomas skrev:
Hälften uppskattar funktionen och andra hälften tycker det blåser kallt då det bara är rumstempererad luft som blåser och då upplevs som sval.
Man kan normalt välja fläktläge i denna funktion, vi upplever detta som nästan omärkligt förutom effekten då - att sprida värmen från kaminen i större delar av kåken vilket är syftet. Men det handlar säkert en del om hur innerdelen sitter jfr kaminen och där man normalt själva sitter i soffan tex.
 
Ja man väljer fläktläge
H Harald Blåtumme skrev:
Man kan normalt välja fläktläge i denna funktion, vi upplever detta som nästan omärkligt förutom effekten då - att sprida värmen från kaminen i större delar av kåken vilket är syftet. Men det handlar säkert en del om hur innerdelen sitter jfr kaminen och där man normalt själva sitter i soffan tex.
Ja man kan välja fläktläge och ju högre man har ju större yta når man men då med obehaget som hälften tycker att det blåser svalt eller även kallt förekommer så det är två olika läger på gilla eller ogilla.
 
C Comfort Thomas skrev:
Synd att kalla SUMO för Norrlandsmaskin egentligen , dom flesta som köper den gör det för att den är betydligt ”tystare” än dom flesta andra vid höga luftflöden.
Sen gör det inget att den är väldigt effektiv och ger bra effekt även när det är kallt ute och hög värmeeffekt behovs i många hus i hela Sverige 😎
😉 men inner delen är större och om man tittar på mitsubishi tycker jag personligen att Hero är bättre.
Men inte uppe i kyliga Norrland 😁 kanske då Sumo är bättre i kallare klimat enligt deras specar.
Men jag har ingen aning om Sumo gällande kamin läge.
 
D Danne824 skrev:
😉 men inner delen är större och om man tittar på mitsubishi tycker jag personligen att Hero är bättre.
Men inte uppe i kyliga Norrland 😁 kanske då Sumo är bättre i kallare klimat enligt deras specar.
Men jag har ingen aning om Sumo gällande kamin läge.
Antar att du menar att du gillar utseendet bättre på LN HERO jämfört med RW SUMO.
Samma typ av kamin/cirkulations funktion på LN HERO
 
C Comfort Thomas skrev:
Antar att du menar att du gillar utseendet bättre på LN HERO jämfört med RW SUMO.
Samma typ av kamin/cirkulations funktion på LN HERO
Ja jag tycker nog det.
innerdelen på hero är mindre vad jag har förstått?
Därför är Sumon tystare då den är större.
Jag har ingen egen erfarenhet 🙂.
Fujitsu noll koll faktiskt ☹️
 
HERO är ca 90cm bred och SUMO ca 100cm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.